abdolmohamadi K, ghadiri sourman abadi F, noruzi S, kohansal A. (2019). Comparison of levels of theory of mind and empathy between children with ADHD and normal children.
Journal of Psychological Science.
18(83), 2125-2132.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-422-fa.html
عبدالمحمدی کریم، غدیری صورمان ابادی فرهاد، نوروزی ساناز، کهنسال علیرضا. مقایسه سطوح تئوری ذهن و همدلی بین کودکان دارای اختلال فزون کنشی / کم توجهی و کودکان عادی مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (83) :2132-2125
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-422-fa.html
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، karim.abdolmohamadi@yahoo.com
چکیده: (2707 مشاهده)
زمینه: اختلال فزون کنشی / کم توجهی تأثیر نامطلوبی بر شناخت اجتماعی کودکان میگذارد. اما مسئله اصلی اینست آیا در بعد شناخت اجتماعی (سطوح تئوری ذهن و همدلی) بین کودکان دارای اختلال فزونکنشی / کم توجهی و کودکان عادی تفاوت وجود دارد. هدف: مقایسه سطوح تئوری ذهن و همدلی در دو گروه از کودکان دارای اختلال فزون کنشی / کمتوجهی و کودکان عادی بود. روش: پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود، جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6 تا 8 ساله دارای اختلال فزون کنشی / کم توجهی و کودکان عادی شهر تبریز بود. از این جامعه 50 کودک دارای اختلال و 50 کودک عادی به صورت نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار عبارتند از، پرسشنامه ی تئوری ذهن هوتچینز و همکاران (2008) و مقیاس همدلی شناختی و عاطفی کودکان: فرم درجه بندی والدین دادس و همکاران (2008). نتایج با روش آنالیز واریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد، مؤلفه های تئوری ذهن و همدلی درکودکان دارای اختلال فزون کنشی / کم توجهی بطور معنیداری کمتر از کودکان عادی بود (0/0001>p). نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که سطوح تئوری ذهن و همدلی در کودکان عادی نسبت به کودکان دارای اختلال فزونکنشی / کم توجهی بالاتر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/9 | پذیرش: 1398/11/8 | انتشار: 1398/11/8
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |