Nikkhah M, Yousefi F. (2021). Relationship between psychological basic needs satisfaction at school and students’ emotional well-being: the mediating role of cognitive emotion regulation.
Journal of Psychological Science.
20(99), 413-426.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-837-fa.html
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، yousefi@shirazu.ac.ir
چکیده: (2755 مشاهده)
زمینه: نوجوانان بیشتر وقت روزانه خود را در مدرسه میگذرانند. ازاین رو، مدارس احتمالا میتوانند بر ارضای نیازهای اساسی روانشناختی آنها و نیز بر رفتارهای مرتبط با ارضای نیازها تأثیر داشته باشند. پژوهش ها اثربخشی ارضای نیازهای اساسی روانشناختی بر ارتقاء بهزیستی را مورد تأیید قرار داده اند اما مسئله این پژوهش این است که آیا راهبردهای تنظیم شناختی هیجان می تواند در رابطه بین ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در مدرسه و بهزیستی هیجانی نقش واسطهای ایفا کند؟ هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در مدرسه و بهزیستی هیجانی دانشآموزان با نقش واسطهگری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 98-1397 بود. شرکتکنندگان 487 نفر (252 دختر و 235 پسر) دانشآموز بودند که از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به تکمیل مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی دانشآموزان نوجوان (تیان، هان و هیوبنر، 2014)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) و مقیاس بهزیستی هیجانی (کییز و مگیار- موئه، 2003) پرداختند. یافته ها: نتایج نشان داد که ارضای نیاز به شایستگی و نیاز به ارتباط در مدرسه بهطور مثبت و معنیدار و نیاز به خودپیروی بهطور منفی و معنیدار تنظیم شناختی هیجان را پیشبینی میکنند و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان نیز متغیر پیشبین معنیدار بهزیستی هیجانی بود. همچنین نقش واسطهگری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در مدرسه و بهزیستی هیجانی دانشآموزان مورد تأیید قرار گرفت (0/05 >p). نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارضای نیازهای اساسی روانشناختی دانشآموزان در مدرسه و مهارت آنها در استفاده از راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان، موجبات ارتقاء بهزیستی هیجانی آنها را فراهم میسازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/4/7 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/2/2
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |