پیام خود را بنویسید
دوره 13، شماره 50 - ( تابستان 1393 )                   جلد 13 شماره 50 صفحات 255-237 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Akbari-Zardkhaneh S, Ghahvehchi-Hosseini F. (2014). The effects of teaching problem solving and anger management on educational methods and mental health of preschool teachers. Journal of Psychological Science. 13(50), 237-255.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2594-fa.html
شکوهی یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، قهوه چی الحسینی فهیمه. تأثیر آموزش حل مسأله و مهارکردن خشم بر روش‌های تربیتی و سلامت روانی مربیان پیش دبستانی مجله علوم روانشناختی 1393; 13 (50) :255-237

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2594-fa.html


دانشیار دانشگاه تهران
چکیده:   (358 مشاهده)
توانش حل مسأله انسان را در حل بسیاری از مسائل یاری می‌دهد، همچنین خشم به‌عنوان یکی از مؤلفه­های غریزی می­تواند منجر به آسیب­پذیری گردد، از این‌رو آموزش توانش‌های حل مسأله و کنترل خشم می­تواند از بروز تعارضات پیشگیری کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله، و مدیریت خشم بر روش­های تربیتی، و میزان افسردگی، اضطراب، تنیدگی و پرخاشگری مربیان پیش­دبستانی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون تک­گروهی است. 48 نفر از مربیان زن پیش‌دبستانی شهر تهران به‌صورت در ­دسترس انتخاب شدند و مقیاس روش‌های تربیتی معلمان، پرسش­نامۀ پرخاشگری باسوپری و همچنین مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی را تکمیل کردند. سپس در معرض دو نوع مداخله آموزش حل مسأله و آموزش مدیریت خشم قرار گرفتند. نتایج حاصل از مقایسۀ نمره­های پیش­آزمون و پس­آزمون در کلیۀ خرده­‌مقیاس­های سبک­های تربیتی تفاوت معناداری (05/0 p <)  نشان داد. همچنین در بررسی نتایج پرسشنامۀ خشم باس و پری، آزمون اثر بین آزمودنی­ها نشان داد بین مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون تنها در میانگین خرده‌مقیاس‌ رنجش‌تفاوت معنادار (05/0 p <) وجود داشت. همچنین، بین مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون در میانگین کلیۀ خرده‌مقیاس‌های افسردگی، اضطراب و تنیدگی نیز تفاوت معنادار (05/0 p <)  وجود داشت. آموزش حل مسأله و مدیریت خشم می­تواند به‌منظور ارتقاء سلامت روانی و تغییر روش­های تربیتی در جهت مطلوب و کاهش پرخاشگری مربیان پیش‌دبستانی استفاده شود.
متن کامل [PDF 271 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/14 | پذیرش: 1393/6/1 | انتشار: 1393/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)