javanbakht ghahfarokhi A, kiyoumarsi F, salehi M.
(2025). Designing a Multidimensional Educational Program Focused on the Child, Family, and School, and Evaluating Its Effectiveness on Working Memory and Quantitative Reasoning in Students with Specific Learning Disabilities (with an Emphasis on Dyscalculia Disorder). Journal of Psychological Science. 24(150), 127-144.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2807-fa.html
جوانبخت قهفرخی عارفه، کیومرثی فیروز، صالحی مهدیه.
(1404). تدوین برنامه آموزشی چندوجهی دانش آموز، خانواده و معلم محور و اثربخشی آن بر حافظه فعال و استدلال کمی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه مجله علوم روانشناختی 24 (150) :144-127URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2807-fa.html
استادیار, گروه روانشناسی, واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر, ایران.(نویسنده مسئول). ، firozkiyoumarsi@gmail.com
چکیده: (471 مشاهده)
زمینه: ناتوانی ویژه یادگیری نوعی مشکل مزمن با پایه عصب شناختی و تحولی است. با توجه به شیوع قابل توجه ناتوانی ویژه یادگیری در کودکان سنین مدرسه و پیامدهای ناشی از این اختلال در وضعیت تحصیلی و آینده این کودکان، خلا یک برنامۀ آموزشی چندوجهی دانش آموز، خانواده و معلم محور برای دانشآموزان با ناتوانی یادگیری و بررسی اثربخشی آن بر تقویت حافظۀ فعال و استدلال کمی این دسته از دانشآموزان مشهود است.
هدف: هدف این پژوهش، تدوین برنامۀ آموزشی چندوجهی دانشآموز، خانواده و معلم محور و سنجش اثربخشی آن بر حافظۀ فعال و استدلال کمی در دانشآموزان با ناتوانی ویژه یادگیری بود.
روش: روش پژوهش حاضر، آمیخته بود. در بخش کیفی، روش پژوهش تحلیل مضمون و جامعۀ مورد پژوهش شامل تمامی اساتید روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی و متخصصان حوزۀ روانشناسی کودکان استثنایی بود و نمونه بر اساس اشباع نظری دادهها 10 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. روش بخش کمی نیز شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعۀ آماری بخش کمی شامل تمامی دانشآموزان با اختلال ریاضی گروه سنی 8 تا 10 سال در آموزش و پرورش منطقه 11 شهر تهران بود که به روش نمونهگیری هدفمند 30 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و ابزار بخش کمی نیز آزمون هوشآزمای تهران- استانفورد بینه بود. اعضای گروه آزمایش، برنامۀ آموزشی محقق ساخته را در 15 جلسه دریافت کردند. در بخش کیفی از روش کدگذاری در سه مرحلۀ کدگذاری مضامین اصلی، مضامین فرعی و کدهای باز استخراج شده و برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی نیز از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرم افزار SPSS-26 استفاده شد.
یافته ها: نتایج این پژوهش در بخش کیفی، مضامین اصلی برنامۀ آموزش چندوجهی دانش آموز، خانواده و معلم محور را در سه مورد: تقویت توجه و تمرکز، تقویت حافظه فعال و تقویت استدلال کمی نشان داد. همچنین نتایج بخش کمی نشان داد که برنامۀ آموزشی محقق ساخته، تأثیر معنادار و پایداری بر حافظۀ فعال و استدلال کمی دارد (05/0 P<).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود روانشناسان کودکان استثنایی برای بهبود حافظه فعال و استدلال کمی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری، از برنامۀ آموزشی چندوجهی دانشآموز، خانواده و معلم محور محقق ساخته استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/8 | پذیرش: 1404/1/10 | انتشار: 1404/6/28
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |