پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 105 - ( پاییز 1400(آذر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 105 صفحات 1630-1617 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghighi Kermanshahi M, Kakabaraee K. (2021). The effectiveness of interpersonal problem solving education on the social problem of young women prisoners. Journal of Psychological Science. 20(105), 1617-1630. doi:10.52547/JPS.20.105.1617
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-981-fa.html
حقیقی کرمانشاهی مارال، کاکابرایی کیوان. اثربخشی آموزش حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی زنان جوان زندانی مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (105) :1630-1617 10.52547/JPS.20.105.1617

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-981-fa.html


دانشیار گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول) ، danakmoshaver@gmail.com
چکیده:   (1338 مشاهده)
 زمینه: مطالعات زیادی به بررسی اثربخشی حل مسئله بر حل مسئله اجتماعی در بین نمونه­ های مختلف پرداختند، اما پژوهشی که در آن به بررسی حل مسئله بین ­فردی بر حل مسئله اجتماعی زنان زندانی پرداخته باشد در ایران صورت نگرفته است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی حل مسئله بین ­فردی بر حل مسئله اجتماعی زنان جوان زندانی استان کرمانشاه انجام شد.
روش: طرح پژوهش شبه ­آزمایشی از نوع پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ آماری این مطالعه شامل تمامی مجرمین زن جوان زندانی که در زندان مرکزی شهر کرمانشاه مشغول گذراندن دوران محکومیت خود در سال 1398 بودند، می ­باشد. در این پژوهش تعداد 30 نفر از زنان جوان زندانی با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) تقسیم شدند. سپس 10 جلسه دو ساعته هر هفته هم دو جلسه کارگاه حل مسئله بین­ فردی برای گروه آزمایش برگزار شد، بعد از اتمام برنامه آموزش، مرحله پس ­آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه حل مسئله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2004) نسخه کوتاه استفاده شد. سپس داده­ های پژوهش از طریق روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ­ها: نتایج طبق گزارش مشارکت ­کنندگان، در دو مرحله پیش ­آزمون – پس ­آزمون نشان داد که نسبت به گروه گواه در گروه آزمایش، بین نمرات پیش ­آزمون - پس­ آزمون در تمامی زیرمقیاس ­های حل مسئله اجتماعی شامل جهت­ گیری مثبت، جهت­ گیری منفی، سبک منطقی و سبک تکانشگری / بی ­دقتی و سبک اجتنابی تفاوت وجود داشت.
نتیجه‌گیری: بنابراین می ­توان از آموزش حل مسئله بین­ فردی به عنوان یک برنامه مداخله­ ای اصلاحی و پیشگرانه برای افزایش حل مسئله اجتماعی زنان جوان زندانی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 817 kb]   (680 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/8 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)