دانشگاه گیلان ، abbaskhanzade@gmail.com
چکیده: (3268 مشاهده)
اضطراب ناشی از امتحانات مشکلی اساسی در دانشآموزان نارساخوان است که میتواند منجر به مشکلات در سلامت روانی و عدم موفقیت تحصیلی آنان شود. با توجه به شیوع بالای اضطراب امتحان و همچنین با توجه به این که بیشتر تنیدگیها و اضطراب امتحان دانشآموزان نارساخوان بهعلت فقدان مهارتهای مقابله با هیجانها و نداشتن مدیریت زمان است، پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر کاهش تنیدگی و اضطراب امتحان این دانشآموزان، انجام شد. روش تحقیق، یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل، بوده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه پنجم و ششم مبتلا به نارساخوانی مدارس دولتی شهر رشت در سال تحصیلی 96-95 بود که تعداد 30 نفر از آنها برحسب شرایط ورود به پژوهش و بهصورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به تصادف جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی، اسدی، نجاریان، و شکرشکن، 1375) و پرسشنامه تنیدگی ادراک شده (کوهن وهمکاران، 1983)، استفاده شد. برنامه آموزش مدیریت زمان در طی 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالی که گروه گواه، آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. تحلیل دادههای پژوهـش با آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پسآزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل، از نظر میزان بهبودی در تنیدگی و اضطراب امتحان تفاوت معناداری وجود دارد (0/0001p<)؛ بدینمعنا که آموزش مدیریت زمان توانسـته است باعث کاهـش سطح تنیدگی و اضـطراب امتـحان دانشآموزان نارساخوان شود. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت هنگامی که دانشآموزان نارساخوان بتوانند زمان خود را بهدرستی مدیریت کنند، در واقع میتوانند برنامهریزی مناسبی برای خود در فرایند آموزش و تحصیل داشته باشند و در نتیجه باعث بالارفتن خودکارآمدی تحصیلی و کاهش تنش و اضطراب در آنها میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/13 | پذیرش: 1398/4/13 | انتشار: 1398/4/13
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |