پیام خود را بنویسید
زمستان 1400(دی)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (209 مشاهده)
 زمینه: همه‌ساله، دانش ­آموزان زیادی با شوق و رغبت و امید به آینده، وارد مقاطع مختلف آموزشی می‌شوند و علی­رغم اینکه انتظار می‌رود این شوق و انگیزه، ادامه یابد تا به بهترین نحو، به اعتلای فردی و جامعه کمک نماید، اما برخی از دانش ­آموزان، دچار فرسودگی تحصیلی می‌شوند، بنابراین مسئله اصلی پژوهش بررسی رابطه ساختاری مسئولیت پذیری و فرسودگی تحصیلی با میانجی‌گری سبک‌های تصمیم­ گیری دانش­آموزان دوره دوم متوسطه می­ باشد.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه ساختاری مسئولیت­ پذیری و فرسودگی تحصیلی با میانجی‌گری سبک‌های تصمیم ­گیری دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­ آموزان پسر پایه دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر یزد مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند که تعداد آن­ها 2031 نفر بوده و از این تعداد، 323 نفر به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع‌آوری داده­ ها از پرسشنامه سنجش میزان مسئولیت­ پذیری دانش‌آموزان (منیره کردلو، 1389)، پرسشنامه سبک‌های تصمیم­گیری عمومی GDMS (اسکات و بروس، 1995) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی MBI-SS (برسو و همکاران، 2007) استفاده شد و سپس داده ­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس محور و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش جهت تحلیل داده‌ها از نرم­افزار AMOS نسخه 24 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد مسئولیت‌پذیری بر فرسودگی‌تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه تأثیر منفی و معنادار دارد (0/001>P). همچنین در ادامه، تحلیل نتایج نشان داد سبک­ های تصمیم ­گیری بر فرسودگی‌تحصیلی دانش­آموزان دوره دوم متوسطه تأثیر دارد، به گونه‌ای که سبک­ های تصمیم‌گیری اجتنابی، وابستگی و آنی تأثیری مثبت و معنادار داشته (0/001 >P) و سبک­ های تصمیم‌گیری شهودی و عقلانی اثری منفی و معنادار دارند (0/001 >P). در نهایت نیز تحلیل داده‌های موجود نشان داد که مسئولیت‌پذیری با میانجی­گری سبک­های تصمیم‌گیری بر فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه تأثیر دارد (0/01 <P).
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت دو متغیر مسئولیت‌پذیری و سبک‌های تصمیم‌گیری در دانش آموزان که با متغیر فرسودگی در ارتباط هستند و لزوم رشد آنها جهت بهبود کیفیت تحصیلی و آموزشی، ضروری است که رابطه بین این متغییرها بررسی و نشان داده شود.
متن کامل [PDF 1145 kb]   (15 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/30 | پذیرش: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb