پیام خود را بنویسید
پاییز 1400 (آبان)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (159 مشاهده)
زمینه: ارتقاء توانایی ­های شناختی ازجمله اهداف مهم برای بسیاری از نظام ­های آموزشی است. در این زمینه نظریه هوش موفق تلویحات آموزشی مختلفی دارد. پژوهش‌های گذشته اثربخشی آموزش مؤلفه ­های هوش موفق بر متغیرهای مختلف را نشان داده‌اند اما در رابطه با اثربخشی آموزش مؤلفه­ های هوش موفق بر افزایش توانایی ­های شناختی پایه خلاء پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه­ های هوش موفق بر افزایش استدلال سیال و درک کلامی دانش ­آموزان پایه هفتم بود.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر طرح تحقیق شبه ­آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان پایه هفتم شهرستان هلیلان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه شامل 30 نفر از دانش ­آموزان پایه هفتم بودند که ابتدا از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی در گروه­ های آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پس از اجرای پیش‌آزمون، دانش ­آموزان گروه آزمایش به مدت 15 جلسه تحت آموزش مؤلفه ­های هوش موفق (بسته محقق ساخته) قرار گرفتند سپس داده­ های مربوط به پس‌آزمون جمع‌آوری شد. برای گردآوری داده­ ها از مقیاس هوش وکسلر (نسخه پنجم، 2014) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ ها از آزمون­ های توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری) با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافته ­ها: بین گروه آزمایش و گواه از نظر استدلال سیال و درک کلامی تفاوت معناداری وجود داشت (0/001 p<).
نتیجه‌گیری:
آموزش مؤلفه‌های هوش موفق می‌تواند باعث افزایش نمرات استدلال سیال و درک کلامی شود؛ بنابراین می‌توان از برنامه آموزش مؤلفه ­های هوش موفق به عنوان یک روش آموزشی مؤثر در جهت افزایش استدلال سیال و درک کلامی استفاده کرد
متن کامل [PDF 860 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/4 | پذیرش: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb