پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 103 - ( پاییز 1400(مهر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 103 صفحات 1193-1213 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki F, Kashi A, Asareh E, Khatoon Zarooni N. The effect of various types of visual and kinesthetic mental imagery on learning of throwing skill from below the shoulder og children. علوم روانشناختی. 2021; 20 (103) :1193-1213
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1126-fa.html
ملکی فرزاد، کاشی علی، عصاره الهه، خاتون ضرونی نرجس. تأثیر شیوه‌های مختلف تصویرسازی ذهنی دیداری و حرکتی بر یادگیری مهارت پرتاب از زیر شانه کودکان 8 تا 10 سال. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (103) :1193-1213

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1126-fa.html


استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (54 مشاهده)
هدف تحقیق حاضر تأثیر انواع مختلف تصویرسازی ذهنی دیداری و حرکتی بر یادگیری مهارت حرکتی بسته، همچنین ارتباط بین توانایی وضوح تصویرسازی و عملکرد حرکت می‌باشد. روش: به همین منظور90 دانش‌آموز دختر راست دست 8 تا 10 سال به‌صورت تصادفی در 6 گروه 15 نفرِ تمرین فیزیکی (PPG)، تصویرسازی دیداری (VIG)، تصویرسازی حرکتی (KIG)، ترکیب تمرین فیزیکی و تصویرسازی دیداری (VIPPG)، ترکیب تمرین فیزیکی و تصویرسازی حرکتی (VIPPG) و گروه کنترل (CG) تقسیم شدند. میزان توانایی وضوح تصویرسازی آزمودنی‌ها از طریق پرسشنامه وضوح تصویرسازی حرکتی (VMIQ) اندازه‌گیری شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مرکب (مرحله)3× (گروه)6، تحلیل واریانس یک‌راهه، تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‌ها: در پس‌آزمون (یادداری) عملکرد گروه‌های مختلف تصویرسازی (VIG,KIG,VIPPG,KIPPG) با گروه تمرین فیزیکی (PPG) برابر بود. نتایج مرحله انتقال نشان داد که ترکیب تصویرسازی ذهنی با تمرین فیزیکی (KIPPG,VIPPG) به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای عملکرد بالاتری نسبت به گروه‌های دیگر داشتند. گروه‌های تصویرسازی ذهنی دیداری و حرکتی عملکرد برابری را در مراحل انتقال و یادداری نشان دادند‏ (KIG=VIG وKIPPG=VIPPG). نتایج تحقیق هیچ‌گونه ارتباطی بین میزان توانایی وضوح تصویرسازی و عملکرد حرکتی نشان نداد. نتیجه‌گیری: ازجمله دستاوردهای این پژوهش هنگام آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان می‌توان از تصویرسازی ذهنی استفاده کرد و کودکان نیز مانند بزرگ‌سالان توانایی تصویرسازی ذهنی مهارت‌های حرکتی را دارند. اما کودکان (8 تا10 سال) توانایی جداسازی تصویرسازی دیداری و حرکتی را ندارند.
متن کامل [PDF 1085 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/11/6 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb