پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 104 - ( پاییز 1400 (آبان)، 1400 )                   جلد 20 شماره 104 صفحات 1381-1363 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ariatabar L, Khoeini F, Asadzadeh H. (2021). The effectiveness of training focused on the regulation of pekrun emotion on the emotions of achievement and self-regulated academic of students. Journal of Psychological Science. 20(104), 1363-1381. doi:10.52547/JPS.20.104.1363
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1177-fa.html
آریاتبار لیلی، خوئینی فاطمه، اسدزاده حسن. اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان پکران بر هیجان های پیشرفت و خودنظم جویی تحصیلی دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (104) :1381-1363 10.52547/JPS.20.104.1363

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1177-fa.html


استاد یار گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروز کوه، ایران. ، fa.khoyeeni@yahoo.com
چکیده:   (1530 مشاهده)
زمینه: پژوهش­ های متعددی نشان داده­ اندکه آموزش تنظیم هیجان بر متغیرهای مختلفی از جمله تاب­ آوری، مشکلات عاطفی و رفتارهای پر خطر مؤثر بوده است. اما در زمینه تأثیر آموزش متمرکز برتنظیم هیجان پکران بر هیجان­های پیشرفت و خودنظم­ جویی تحصیلی دانش­ آموزان تحقیقاتی صورت نگرفته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان پکران بر هیجان­های پیشرفت و خود نظم ­جویی تحصیلی دانش­آموزان بود.
روش: روش تحقیق نیمه ­آزمایشی و از نوع پیش­ آزمون – پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دختر متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 بودکه به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای چند مرحله­ای 30 نفر از دانش­ آموزان دبیرستان بیت الزهرا انتخاب و به صورت تصادفی، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. سپس برنامه آموزشی متمرکز بر تنظیم هیجان پکران (ستاری، پورشهریاری و شکری، 1395) برای گروه آزمایش 6 جلسه 90 دقیقه­ای اجرا شد. داده­ ها بوسیله دو پرسشنامه هیجانات پیشرفت پکران (2005) و راهبردهای خودنظم ­جویی تحصیلی پینتریچ و دیگروت (1990) جمع­ آوری شد و با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تک ­متغیری به وسیله نرم ­افزار 25-SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات پیش­ آزمون و پس­ آزمون گروه آزمایشی و همچنین تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایشی و گواه در تنظیم هیجان ­های پیشرفت و خودنظم ­جویی تحصیلی وجود داشت (0/05˂ p). میزان تأثیر آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان پکران بر هیجان­ های پیشرفت دانش ­آموزان 0/22 و بر خودنظم­ جویی تحصیلی دانش­آموزان 0/27 بود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دانش ­آموزان شرکت ­کننده در جلسات آموزشی در مقایسه با گروه گواه و در مقایسه با قبل از آموزش در مؤلفه­های راهبردهای شناختی، راهبردهای فرا شناختی، مدیریت منابع، راهبردهای انگیزشی و هیجان­ های پیشرفت نمرات بالایی کسب کرده و در مجموع هیجان­ های پیشرفت و خود نظم­ جویی تحصیلی بهتری را تجربه کردند
متن کامل [PDF 1114 kb]   (1044 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/18 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1400/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)