پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 109 - ( بهار 1401(فروردین) 1401 )                   جلد 21 شماره 109 صفحات 162-145 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghipour A, Ghamari kivi H, Sheikholslamy A, Rezaeisharif A. (2022). The efficacy of the narrative therapy emphasizing on innovative moments on cognitive emotion regulation in girls with nonsuicidal self injury. Journal of Psychological Science. 21(109), 145-162. doi:10.52547/JPS.21.109.145
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1235-fa.html
تقی پور امین، قمری کیوی حسین، شیخ الاسلامی علی، رضایی شریف علی. اثربخشی روایت درمانگری با تأکید بر لحظات نوآور بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان دختران دچار خودآسیب زنی بدون گرایش به خودکشی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (109) :162-145 10.52547/JPS.21.109.145

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1235-fa.html


استاد، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول) ، h_ghamari@uma.ac.ir
چکیده:   (1202 مشاهده)
زمینه: خودآسیب ­زنی بدون گرایش به خودکشی، به یکی از مسائل شایع و نگران­ کننده در بین نوجوانان دختر تبدیل شده است. یکی از مهم ­ترین عوامل تأثیرگذار در بروز رفتارهای خودآسیب­ زنی، هیجان­های منفی هستند. پژوهش­ های انجام شده اثربخشی روش­ های محدودی را روی اختلال شخصیت مرزی بررسی کرده ­اند و اثربخشی روایت­ درمانگری بر روی دختران دچار خودآسیب ­زنی بدون گرایش به خودکشی مورد توجه قرار نگرفته است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روایت­درمانگری با تأکید بر لحظات نوآور بر راهبردهای نظم ­جویی شناختی هیجان در دختران نوجوان دچار خودآسیب ­زنی بدون گرایش به خودکشی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه ­آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل می ­باشد. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، کلیۀ دانش­ آموزان دختر دورۀ اول و دوم متوسطۀ خودآسیب ­رسان بدون قصد خودکشی بودند که از سال 1394 تا 1399 به مرکز مشاورۀ دانش ­آموزان شهید فهمیدۀ شهرستان بناب ارجاع شده بودند. در این پژوهش برای انتخاب نمونه، از روش نمونه­گیری در دسترس استفاده شد، به طوری که 30 نفر از دانش ­آموزان با سابقۀ خود آسیب­ زنی بدون قصد خودکشی که دارای راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی سازش یافتۀ پایین ­تر و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی سازش نایافتۀ بالاتر بودند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) جایگزین شدند. گروه­  آزمایش در معرض 8 جلسۀ روایت درمانی با اقتباس از برنامۀ مداخله ­ای وایت و اپستون (1990) قرار گرفتند و گروه ­ گواه هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. پس ‌از آن پس ­آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید.
یافته ­ها: روایت ­درمانگری با تأکید بر لحظات نوآور، بر بهبود راهبردهای تنطیم شناختی هیجان تأثیر معنادار داشت (0/00>p).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافتۀ پژوهش حاضر، می ­توان گفت روایت­ درمانگری با تأکید بر لحظات نوآور، روش مداخله ­ای مناسبی برای بهبود راهبردهای نظم ­جویی شناختی هیجان در دختران با خودآسیب ­زنی بدون گرایش به خودکشی است.
متن کامل [PDF 941 kb]   (457 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/7 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)