پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 110 - ( بهار 1401(اردیبهشت)، 1401 )                   جلد 21 شماره 110 صفحات 435-419 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taheri A, Naami A Z, Amir Fakhraei A, askar A. Rlationship between character strength and social, psychological, and spiritual well-being with mediating use of character strength. علوم روانشناختی. 2022; 21 (110) :419-435
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1296-fa.html
طاهری امین، نعامی عبدالزهرا، امیرفخرایی آزیتا، آتش افروز عسکر. رابطۀ توانمندی شخصیتی با بهزیستی اجتماعی، روانشناختی و معنوی با میانجی گری استفاده از توانمندی منش. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1401; 21 (110) :435-419

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1296-fa.html


استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (331 مشاهده)
زمینه: امروزه روانشناسان حوزه آموزشی به دنبال بهبود عملکرد دانش ­آموزان و افزایش بهزیستی آن ­ها در همه حوزه­ های اجتماعی، روانشناختی و معنوی می ­باشند. بنابراین یک مسئله مهم در زندگی تحصیلی دانش­ ­آموزان بهبود عملکرد اجتماعی، روانشناختی و معنوی آن­ ها می ­باشد که دغدغه اصلی روانشناسان تربیتی می ­باشد. اخیراً آن ­ها با تمرکز بر توانمندی­ های منش به افزایش بهزیستی اجتماعی، روانشناختی و معنوی دانش ­آموزان دست یافته­اند.
هدف: هدف از این تحقیق طراحی و آزمون الگویی از رابطه توانمندی ­های شخصیتی با بهزیستی اجتماعی، روانشناختی و معنوی با میانجی گری استفاده از توانمندی منش بود.
روش: بدین منظور 380 نفر به ­صورت تصادفی چند مرحله ­ای از دانش ­آموزان پایه دوازدهم مدارس شهرستان قلعه گنج انتخاب گردید. ابزار پژوهش عبارت ­است از پرسشنامه ارزش­ ها در عمل پترسون و سلیگمن (2004)، پرسشنامه بهزیستی اجتماعی لی و کیز (1998)، پرسشنامه بهزیستی معنوی پالوتزیان (1982)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ناوا، ول دویلار و پنا (2018) و پرسشنامه استفاده از توانمندی منش گاوینچی و لاینلی (2007) می­باشد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که توانمندی ­های منش رابطه مستقیمی با بهزیستی روانشناختی (0/01, p<  0/369 (B=، اجتماعی (0/01 , p< 0/201 (B=، و معنوی (01/0, p<  258/0 (B=، دارند. همچنین نتایج بوت استراپ نشان داد که رابطه غیرمستقیمی بین توانمندی­های منش از طریق استفاده از توانمندی منش با بهزیستی روانشناختی )0/01  p<، 0/114 (B=، اجتماعی (0/01, p<  0/110 (B= و معنوی (0/01, p<  0/103 (B=، وجود دارد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته­ های پژوهش، توانمندی ­های شخصیتی عامل مهمی در پیش­بینی بهزیستی دانش ­آموزان در همه حیطه­ های آن (اجتماعی، روانشناختی و بهزیستی) می ­ باشد که این تأثیر از طریق تشویق در به کارگیری این خصلت ­ها افزایش می ­یابد.
شماره‌ی مقاله: 12
متن کامل [PDF 1060 kb]   (277 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/19 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)