پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 104 - ( پاییز 1400 (آبان)، 1400 )                   جلد 20 شماره 104 صفحات 1278-1267 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

keikha M, Kian M, Abbasi E, Aliasgari M. (2021). Identifying the structure and coordinates of the curriculum of indigenous arts in the second elementary school of sistan region. Journal of Psychological Science. 20(104), 1267-1278. doi:10.52547/JPS.20.104.1267
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1368-fa.html
کیخا مریم، کیان مرجان، عباسی عفت، علی عسگری مجید. شناسایی ساختار و مختصات برنامه درسی هنرهای بومی دوره دوم ابتدایی منطقه سیستان مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (104) :1278-1267 10.52547/JPS.20.104.1267

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1368-fa.html


دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، m.keykha81@yahoo.com
چکیده:   (1201 مشاهده)
زمینه: توانمندسازی دانش­ آموزان با آموزش مهارت­ های حرفه ای متناسب با شرایط محلی و مهارت­ های عمومی اشتغال و کارآفرینی، همچون برنامه درسی هنر مبتنی بر هنرهای بومی استان می ­تواند موضوع و فعالیت مناسبی برای این کار به شمار آید. اما به دلیل عدم حمایت، بسیاری از هنرهای سنتی در مناطق مختلف ایران از جمله سیستان افول نموده و یا در وضعیت نابسامانی به سر می‌برند..
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه­های برنامه درسی هنرهای بومی منطقه سیستان در دوره دوم ابتدایی انجام گرفت.
روش: پژوهش در دو مرحله و با روش پژوهش کیفی انجام پذیرفت. در مرحله اول، اسناد، مقالات و منابع مکتوب در دسترس مرتبط با موضوع، به روش سندکاوی مورد بررسی و داده ­ها جمع­ آوری گردید و این گردآوری اطلاعات تا مرحلۀ اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل اطلاعات این مرحله، از طریق کدگذاری موضوعی صورت پذیرفت. در مرحله دوم پژوهش به منظور بررسی تجارب زیستۀ هنرمندان بومی منطقه سیستان از روش پدیدارشناسی استفاده شد. در این مرحله، انتخاب شرکت­ کنندگان به روش نمونه­ گیری هدفمند ملاک محور، ابزار جمع ­آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش کلایزی (1978) بود.
یافته­ ها: بر اساس یافته ­های پژوهش؛ 7 مؤلفه اهداف، محتوا، یادهی - یادگیری، مواد و منابع، فضا و مکان، زمان و ارزشیابی به عنوان مؤلفه های تشکیل دهنده برنامه درسی هنرهای بومی منطقه سیستان استخراج شدند. طبق نتایج پژوهش حاضر در منطقه سیستان باید بر عناصر برنامه درسی (اهداف، محتوا، روش تدریس، مواد و منابع آموزشی، زمان، مکان و ارزشیابی) و نقش هر کدام از این عناصر بر تربیت هنری، توسعه مهارت ­ها، دانش، توانایی ­ها و نگرش­ ها، خلاقیت، موفقیت تحصیلی، تقویت مهارت­های ارتباطی، کلامی و حرکتی، حواس پنج ­گانه، توسعه قابلیت تفکر دانش ­آموزان و آموزش اجتماعی، فرهنگی و درسی دانش ­آموزان با استفاده از هنر و تهیه و تدوین برنامه­ هایی که آموزش را جذاب، لذت ­بخش و تأثیرگذارتر کنند؛ تأکید شود.
نتیجه‌گیری: توجه به دانش بومی، حفظ و ارتقاء دانش و هویت بومی و محلی، پرورش روحیه زیباشناسی و رشد و پرورش قابلیت ­های وجودی برای بیان هنری در برنامه درسی هنر بومی منظقه سیستان ضروری است و برای تحقق و عملی کردن آن نیاز به پژوهش­های بیشتر در این زمینه است.
متن کامل [PDF 868 kb]   (941 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/18 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1400/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)