پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 112 - ( تابستان 1401(تیر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 112 صفحات 742-727 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi A, Afrooz G A, Gholamali Lavasani M, Naghsh Z. (2022). Multilevel analysis of relationship between parental popularity, maladaptive schemas and perfectionism in gifted adolescents. Journal of Psychological Science. 21(112), 727-742. doi:10.52547/JPS.21.112.727
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1377-fa.html
مهدوی عاطفه، افروز غلامعلی، غلامعلی لواسانی مسعود، نقش زهرا. تحلیل چندسطحی رابطه محبوبیت والدین، شکل‌گیری طرحواره‌های ناسازگار اولیه و کمال‌طلبی نوجوانان تیزهوش مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (112) :742-727 10.52547/JPS.21.112.727

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1377-fa.html


استاد تمام، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، afrooz@ut.ac.ir
چکیده:   (1133 مشاهده)
زمینه: رفتار اعضای خانواده تابعی از رفتار سایر اعضای خانواده است که مستقیماً بر یکدیگر اثر دارند. طرحواره‌های ناسازگار اولیه و کمال‌گرایی، هر دو به شدت متأثر از بافت خانواده می‌باشند که در دانش‌آموزان تیزهوش عملکردی مختل دارند، اما بررسی علل شیوع آن در بستر خانواده مغفول مانده است.
هدف: هدف مطالعه حاضر آزمون رابطه محبوبیت والدین و شکل‌گیری طرحواره‌های ناسازگار اولیه با کمال‌طلبی نوجوانان تیزهوش براساس تحلیل چندسطحی بود.
روش: روش مطالعه حاضر همبستگی براساس مدل چندسطحی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر در سطح فردی شامل کلیه دانش­آموزان متوسطه مدارس تیزهوشان دخترانه شهر تهران، و در سطح محیطی شامل والدین دانش­آموزان بود. در این مطالعه به ازای هر متغیر سطح بالاتر (پدر یا مادر)، سه متغیر سطح فردی (دانش‌آموز) انتخاب شد. در مطالعه حاضر 100 نفر (50 پدر و 50 مادر) به عنوان نمونه سطح بالاتر، و تعداد 300 نفر دانش‌آموز نیز به عنوان نمونه سطح فردی انتخاب شد. گروه نمونه به پرسشنامه‌های مقیاس محبوبیت والدین افروز و همکاران (1394)، مقیاس کمال‌گرایی هیل و همکاران (2010) و طرحواره‌های ناسازگار اولیه ریجکبوئر و دبو (2010) پاسخ دادند.
یافته­ها: با استفاده از تحلیل دوسطحی، نشان داده شد که در متغیرهای سطح دانش‌آموز، طردشدگی و انتظارات مبالغه‌آمیز اثر مثبتی بر کمال‌گرایی منفی داشتند (0/001)، و در متغیرهای سطح خانواده نیز اثر محبوبیت پدر بر کمال‌گرایی منفی معنی‌دار بود (0/05). همچنین مقدار پایایی مدل (0/70) نیز برازش مناسب مدل اول و دوم را نشان می­دهد.
نتیجه‌گیری: نتایج بطور کلی نشان داد متغیرهای سطح دانش‌آموز و خانواده در پیش‌بینی کمال‌گرایی منفی دخیل هستند و نقش متغیرهای موجود در محیط همانند خانواده، مدرسه، فرهنگ و جامعه، باید در بررسی کمال‌طلبی نوجوانان تیزهوش مورد بررسی قرار داده شود تا بتوان میزان شیوع این پدیده را کاهش داد.
متن کامل [PDF 1016 kb]   (385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/22 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)