پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 114 - ( تابستان 1401(شهریور)، 1401 )                   جلد 21 شماره 114 صفحات 1178-1163 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nemati M, badri R, nemati S, gharedaghi A. The effects of psychological education in schema modes on academic emotions the students with emotional and behavioral disorders. علوم روانشناختی 2022; 21 (114) :1163-1178
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1563-fa.html
نعمتی معصومه، بدری رحیم، نعمتی شهروز، قره داغی علی. تأثیر آموزش روانشناختی ذهنیت‌های طرحواره‌ای بر بهبود هیجان های تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال‌های هیجانی و رفتاری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی 1401; 21 (114) :1178-1163

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1563-fa.html


استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (401 مشاهده)
زمینه: اختلال های هیجانی و رفتاری، طیف وسیعی از اختلالات برون نمود، درون نمود و شیوه پایین (پرخاشگری، اختلال سلوک، افسردگی واضطراب، آگروفوبیا، اسکیزوفرنیا و...) را شامل می­شوند که به طور قابل ملاحظه­ ای بر گستره­ ای از عملکردهای تحصیلی، اجتماعی و شناختی کودکان و نوجوانان تأثیر منفی می­ گذارند. اگرچه مداخلات درمانی متعددی به بهبود این مشکلات پرداخته ­اند اما در زمینه تأثیر آموزش ­های روانشناختی مبتنی بر ذهنیت برای دانش­ آموزان دارای این اختلال بویژه در زمینه هیجان­های تحصیلی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. لذا در این مطالعه به این مسأله که آیا آموزش ذهنیت­ های طرحواره­ ای به دانش ­آموزان دارای اختلال­ های هیجانی و رفتاری در بهبود هیجان­های تحصیلی آن­ها مؤثر است، پرداخته شد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش روانشناختی ذهنیت­ های طرحواره­ ای بر بهبود هیجان ­های تحصیلی دانش­ آموزان دارای اختلال ­های هیجانی و رفتاری بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش ­های شبه ­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­ آزمون بود. با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل دانش ­آموزان دختر دارای اختلال­ های هیجانی و رفتاری (14-15) سال بودند که از این جامعه نمونه ­ای شامل 50 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هیجان­ های تحصیلی پکران (2002) و بسته آموزشی ذهنیت های طرحواره­ ای بود. جهت بررسی نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بهبود معناداری برای گروه آزمایش با افزایش هیجان های تحصیلی مثبت (1441/43  F=و 05/0P<  و
96/0
=(h2  وکاهش هیجان­های تحصیلی منفی(1957/47 F= و 0/05P<  و 0/97 = h2 (در مقایسه با گروه گواه وجود دارد.

نتیجه‌گیری: آموزش روانشناختی ذهنیت­ های طرحواره­ ای به دانش­آموزان دارای اختلال­ های هیجانی و رفتاری، بواسطه افزایش هیجان­ های تحصیلی مثبت و کاهش هیجان ­های تحصیلی منفی می ­تواند موجب بهبود هیجان ­های تحصیلی آن­ ها و لذا تغییرات مثبت در عملکرد تحصیلی آن­ ها شود.
متن کامل [PDF 945 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/27 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)