پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 117 - ( پاییز 1401(آذر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 117 صفحات 1878-1867 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ganjali M, Seadatee A, asaseh M. (2022). Inquiry factors affecting parents' compatibility with autism child. Journal of Psychological Science. 21(117), 1867-1878. doi:10.52547/JPS.21.117.1867
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1599-fa.html
گنجعلی مهتاب، سعادتی ابوطالب، اساسه مریم. واکاوی عوامل مؤثر بر سازگاری‌ والدین دارای کودک مبتلا به درخودماندگی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (117) :1878-1867 10.52547/JPS.21.117.1867

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1599-fa.html


استادیار، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، seadatee@yahoo.com
چکیده:   (799 مشاهده)
زمینه: اگرچه توجه به نیازهای روانی و اجتماعی خانواده­های دارای فرزند مبتلا به درخودماندگی به عنوان یکی از اهداف مراکز سلامت است و برخی مطالعات طی مصاحبه‌های ساختارمند با مادران دارای فرزند درخودمانده ابعاد سازگاری آن ­ها را شناسایی کرده‌اند، با این حال مطالعه‌ای که به صورت عمیق به شناسایی مؤلفه‌های سازگاری زوجین با فرزند درخودمانده بپردازند وجود ندارد.
هدف: هدف مطالعه حاضر واکاوی و شناسایی الگوهای مختلف سازگاری زوجین دارای کودک مبتلا به اختلال درخودماندگی بود.
روش: روش مطالعه حاضر کیفی بر اساس رویکرد داده­بنیاد بود. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه‌های عمیق استفاده شد و بر اساس فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، کدهای استخراج شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری مطالعه حاضر کلیه زوجین دارای کودک درخودمانده در شهر تهران بودند که با استفاده روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس سطح اشباع نظری، تعداد 15 نفر از این زوجین به عنوان نمونه انتخاب شدند.
یافته ­ها: با توجه به نتایج به دست آمده، 6 مقوله محوری نقش دین / معنویت با مقوله‌های اصلی (باورها و آموزه‌های دینی و اعتقاد به مشیت الهی)، ویژگی‌های شخصیتی با مقوله‌های اصلی (توانمندی‌های روانشناختی، پذیرش بنیادین، معنای زندگی)، افزایش دانش و آگاهی با مقوله‌های اصلی (نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در آگاه سازی والدین، دریافت آموزش و یادگیری، توانبخشی و درمان کودک)، فشار اجتماعی با مقوله‌های اصلی (فشار قانون و الزامات و محدودیت‌های اجتماعی) و ملاحظات سبک زندگی با مقوله‌های اصلی (ایجاد تغییر در نحوه زندگی متناسب با شرایط پیش آمده، گذر زمان) در فرآیند سازگاری والدین با کودکان اتیسم تأثیرگذارند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر، اطلاعات جدیدی در رابطه با عوامل تأثیرگذار در زمینه سازگاری والدین با کودکان مبتلا به درخودماندگی به دست می‌دهد که می‌تواند در مداخلات درمانی و فرآیند سازگاری و مواجه­ والدین با مشکلات مربوط به کودکان مبتلا به اختلال درخودماندگی مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 883 kb]   (330 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/22 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)