پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 115 - ( پاییز (مهر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 115 صفحات 1442-1427 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azari Z, Aminimanesh S, Mozafari M, Omidvar B. (2022). The efficacy of mindfulness-based life skill training on parent-child relationship among parents of children with mild intellectual disability. Journal of Psychological Science. 21(115), 1427-1442. doi:10.52547/JPS.21.115.1427
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1631-fa.html
آذری زهراء، امینی منش سجاد، مظفری محمد، امیدوار بنفشه. اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و نگرش والدین کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (115) :1442-1427 10.52547/JPS.21.115.1427

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1631-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. ، Sajadaminimanesh@gmail.com
چکیده:   (1352 مشاهده)
زمینه: نقش والدین در بهبود کیفیت زندگی کودکان کم‌توان ذهنی کاملا  روشن است. مطالعات نشان می ­دهد ارتقای سطح مهارت ­های زندگی مادران می ­تواند به بهزیستی و کیفیت زندگی این کودکان و والدین آن­ها منجر شود. بنابراین انجام پژوهش ­های کنترل شده در این حوزه ضروری و دارای اولویت است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و نگرش والدین کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر شبه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش والدین کودکان کم‌توان ذهنی بودند که در سال 1400-99 در شیراز مشغول به آموزش بودند. نمونه پژوهش 30 نفر والدین دارای فرزند کم‌توان ذهنی بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و سپس به‌شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و پرسشنامه نگرش والدین گردآوری شد. داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس چند‌متغیری و تک‌متغیری و نرم‌افزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهبود تسط خود، پذیرش خود و داشتن هدف اثر معناداری داشته است. همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر ابعاد پذیرش محبت، ناامیدی و حمایت افراطی نگرش والدین کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر تأثیر معناداری داشته است.
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و نگرش والدین کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر در پژوهش حاضر، توجه بیشتر به آن در حوزه پژوهش و آموزش­ به خانواده‌های دارای کودکان کم‌توان ذهنی کاربردی به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 1039 kb]   (557 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/15 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1401/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)