پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 120 - ( زمستان 1401 (اسفند)، 1401 )                   جلد 21 شماره 120 صفحات 2499-2487 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allah Kai M Y, khoshkonesh A, asgharnezhad farid A A. (2022). The effecacy of mindfulness training techniques on emotional malaise and social anxiety based on brain-behavioral systems. Journal of Psychological Science. 21(120), : 10 doi:10.52547/JPS.21.120.2487
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1734-fa.html
الله کایی ماری یهیوی، خوش کنش ابوالقاسم، اصغرنژاد فرید علی اصغر. اثربخشی آموزش تکنیک های ذهن آگاهی بر ناگویی هیجانی و اضطراب اجتماعی بر اساس سیستم های مغزی - رفتاری مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (120) :2499-2487 10.52547/JPS.21.120.2487

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1734-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، A-khosh@sbu.ac.ir
چکیده:   (991 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان می­ دهد ناگویی هیجـانی و مؤلفه ­های دشـواری در شناسـایی احساسات با نشانه ­های اختلال اضطراب اجتماعی رابطه مثبت دارند و فاکتورهای شناختی اختلال اضطراب اجتماعی را حفظ و موجب اجتناب از دیگران می ­شوند.
هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش تکنیک­های ذهن ­آگاهی بر ناگویی هیجانی، در زنان دارای ناگویی هیجانی بالا و بر اضطراب اجتماعی، در زنان دارای اضطراب اجتماعی بر اساس سیستم ­های مغزی - رفتاری آن­ها و تعیین میزان تفاوت اثربخشی در دو گروه از این زنان، طرح و اجرا گردید.
روش: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با نمونه­ گیری غیرتصادفی و در دسترس با طرح دو گروهی (گروه آزمایش و گروه کنترل) همراه با پیش­ آزمون  -پس ­آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل 16 نفر از زنان در دسترس دارای ناگویی هیجانی بالا و 16 نفر از زنان دارای اضطراب اجتماعی، بدلیل در دسترس بودن، در سال 1398 بود که هر کدام به دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس آمیخته تغییراتِ معنادار دو گروه را برای عامل درون گروهی نشان داد و اثرات گروه و تعاملی زمان و گروه نیز معنادار بود. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری برای مقایسه اثر گروه بر ترکیب خطی اثربخشی آموزش تکنیک ­های ذهن ­آگاهی بر ناگویی هیجانی در زنان دارای ناگویی هیجانی بالا و بر اضطراب اجتماعی، زنان دارای اضطراب اجتماعی بر اساس سیستم های مغزی - رفتاری آن­ ها در کوتاه‌مدت و بلندمدت نشان داد که اثر عامل گروه بر ترکیب خطی اثربخشی آموزش تکنیک­ های ذهن ­آگاهی... در پس­ آزمون و پیگیری از لحاظ آماری معنادار بود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که متغیرهایی همچون ناگویی هیجانی و اضطراب اجتماعی، تحت تأثیر آموزش ذهن ­آگاهی بر اساس سیستم های مغزی - رفتاری تغییر نمودند و تفاوت اساسی در دو گروه آموزشی بوجود آمد که پیش از این مابین این دو اختلال، بطور همزمان مقایسه ­ای صورت نگرفته بود.
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 1176 kb]   (410 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/31 | پذیرش: 1401/6/17 | انتشار: 1401/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)