پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 119 - ( زمستان 1401 (بهمن)، 1401 )                   جلد 21 شماره 119 صفحات 2302-2285 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Forootan K, Hashemi S A, Qaltash A, Mashinchi A A. (2022). The effect of using the reverse class approach on learning the experimental sciences of elementary school students. Journal of Psychological Science. 21(119), : 10 doi:10.52547/JPS.21.119.2285
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1744-fa.html
فروتن خلیل، هاشمی سید احمد، قلتاش عباس، ماشینچی علی اصغر. تأثیر استفاده از رویکرد کلاس معکوس بر یادگیری درس علوم تجربی دانش آموزان دوره ابتدایی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (119) :2302-2285 10.52547/JPS.21.119.2285

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1744-fa.html


دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران. ، hmd_hashemi@yahoo.com
چکیده:   (813 مشاهده)
زمینه: روش‌های آموزش سنتی با کاستی‌های زیادی روبه­ رو بوده است که پیشرفت‌های فنی و اقتضائات دنیای امروز، لزوم ایجاد رویکرد جدید به آموزش را ایجاب کرده است که ضرورت رویکرد آموزش سیار احساس می‌شود.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش با استفاده از یادگیری معکوس بر یادگیری دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی بود.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهش‌های کاربردی و از لحاظ اجرا و شیوه گردآوری داده‌ها از روش نیمه­ آزمایشی از طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد به تعداد 3000 نفر بودند. روش نمونه‌گیری در این پژوهش به‌صورت در دسترس که شامل 60 نفر از دانش ­آموزان بودند و از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، بدین صورت از مدارس پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد دو کلاس به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از آزمون یادگیری محقق ساخته درس علوم استفاده شد. به‌منظور آزمون استنباطی فرضیه‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که یادگیری معکوس بر یادگیری دانش آموزان مؤثر است (0/01 >P) بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که آموزش با استفاده از یادگیری معکوس مؤثر بوده و موجب افزایش میزان یادگیری دانش‌آموزان شده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیرات فراوان استفاده از روش کلاس معکوس که در اکثر پژوهش‌ها بر آن تأکید شده، می‌بایست به‌طور علمی و با برنامه‌ریزی دقیق و مدون به سمت استفاده منطقی از این روش در امر آموزش حرکت کرد.
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 1036 kb]   (953 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/7 | پذیرش: 1401/9/20 | انتشار: 1401/10/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)