پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 124 - ( تابستان 1402(تیر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 124 صفحات 722-703 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rajaei R, Zare Bahramabadi M, Abedi M. (2023). Investigation and comparing the effect of deactivation therapy and emotion regulation on reducing emotional dysregulation problems in girl adolescents. Journal of Psychological Science. 22(124), 703-722. doi:10.52547/JPS.22.124.703
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1871-fa.html
رجایی راشین، زارع بهرام آبادی مهدی، عابدی محمدرضا. بررسی و مقایسه تأثیر درمان آرام‌سازی حالت و نظم‌جویی هیجان برکاهش مشکلات بدنظم‌جویی هیجانی نوجوانان مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (124) :722-703 10.52547/JPS.22.124.703

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1871-fa.html


دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، Mz.bahramabadi@gmail.com
چکیده:   (1279 مشاهده)
زمینه: نوجوانان به طور عمده درکنارآمدن با تغییرات دوره نوجوانی دچار مشکل می­شوند و در این میان اغلب آنان دچار بدنظم­جویی هیجانی می­گردند.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تأثیر درمان آرام سازی حالت و نظم­جویی هیجان بر کاهش مشکلات بدنظم­جویی هیجانی نوجوانان بود.
روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون، پس­ آزمون با گروه گواه بود که ازبین نوجوانان مراجع­ه کننده به کلینیک­ های به­رویان، رایین، و گلستان شهر اصفهان، 30 نفر از آنان که با استفاده از پرسشنامه دشواری تنظیم هیجانی (گرتز و رومر، 2004) و مصاحبه بالینی دچار بدنظم­جویی هیجانی تشخیص داده شدند و شرایط ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و در سه گروه (10 نفری) درمان آرام سازی حالت، تنظیم هیجان و گواه به صورت تصادقی قرار داده شدند افراد گروه­ های مداخله 8 جلسه 90 دقیقه­ای در طی 8 هفته دریافت نمودند و افراد گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند و دراین مدت مداخل ه­ای دریافت ننمودند. افراد حاضر در پژوهش مجدداً در انتها به به پرسشنامه فوق پاسخ دادند. پس از آن داده­ ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­  ها: یافته­ ها نشان داد هر دو مداخله تنظیم هیجان و آرام­سازی حالت توانست بر بدنظم ­جویی هیجانی نوجوانان دختر مؤثر واقع شود ولی تأثیر مداخله تنظیم هیجان بر کاهش بدنظم ­جویی هیجانی بیشتر از مداخله آرام­سازی حالت بود (0/05 >P).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می­دهد که درمان تنظیم هیجان نسبت به درمان آرام­سازی حالت به دلیل محتوای آموزشی و ملموس بودن احتمالاً بیشتر مؤثر بوده است.
متن کامل [PDF 1235 kb]   (477 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/24 | پذیرش: 1401/10/27 | انتشار: 1402/5/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)