پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 132 - ( زمستان 1402(اسفند)، 1402 )                   جلد 22 شماره 132 صفحات 2466-2451 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi H, Sadipour E, Sheivandi chalicheh K, Dortaj F, Asadzadehdehraei H. (2023). Evaluating the effectiveness of parenting training package based on the self-determination theory on parenting self-efficacy. Journal of Psychological Science. 22(132), 2451-2466. doi:10.52547/JPS.22.132.2451
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2050-fa.html
هاشمی حمید، سعدی پور اسماعیل، شیوندی چلیچه کامران، درتاج فریبرز، اسدزاده دهرائی حسن. بررسی اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریه خودتعیین‌گری بر خودکارآمدی والدگری مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (132) :2466-2451 10.52547/JPS.22.132.2451

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2050-fa.html


استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، E.Sadipour@atu.ac.ir@gmail.com
چکیده:   (352 مشاهده)
زمینه: خودکارآمدی والدین به عنوان عاملی مهم در کاهش اختلالات تربیتی و شخصیتی کودکان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که از جمله آن ­ها سبک‌های فرزند پروری است. تاکنون مطالعه‌ای پیرامون تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر نظریه خودتعیین ­گری بر خودکارآمدی والدین انجام نشده است.
هدف: هدف این مطالعه بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریۀ خودتعیین‌گری بر خودکارآمدی والدگری است.
روش: پژوهش پیشِ‌رو بر اساس نوع داده ترکیبی کمّی و کیفی، از حیث زمان آینده‌نگر و بر اساس هدف در رستۀ پژوهش‌های آمیختۀ اکتشافی بود. ابتدا بستۀ آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریۀ خودتعیین‌گری، تدوین و پس از تأیید روایی و اعتبار نزد کارشناسان، به‌منظور بررسی اثربخشی آن برخودکارآمدی والدگری، 40 نفر از والدین کودکان دارای فرزند 7 تا 11 سال شهرستان دماوند به روش نمونه‌گیری هدفمند و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند و مقیاس خودکارآمدی والدگری (دومکا، 1996) را در مرحلۀ پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند.
یافته­ ها: نتایج بررسی کمی پرسشنامه با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیری توسط نرم ­افزار SPSS نشان می‌دهد که مقدار F (01/0 P<،21/14 =1F) برای اثر متغیر مستقل (گروه) بر نمرۀ خودکارآمدی والدگری به لحاظ آماری معنادار بوده و خودکارآمدی والدگری مادرانی که تحت مداخلۀ بستۀ تدوین‌شدۀ آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریۀ خودتعیین‌گری قرار گرفته‌اند از والدین گروه گواه بیشتر است و اندازۀ اثر آن 33 درصد می‌باشد.
نتیجه‌گیری: همسو با پژوهش ­های گذشته، مشخص شد که استفاده از خودتعیین‌گری در امر فرزندپروری، خودکارآمدی والدین را در عرصه تربیت صحیح فرزندان ارتقاء می ­دهد و می ­توان پرسشنامه خودکارآمدی دومکا را در بررسی خانواده ­ها مورد استفاده قرار داد
متن کامل [PDF 1087 kb]   (299 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/17 | پذیرش: 1402/5/19 | انتشار: 1402/11/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)