پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 134 - ( بهار 1403(اردیبهشت)، 1403 )                   جلد 23 شماره 134 صفحات 162-147 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golestani L, Kadivar P, Shariat Bagheri M M, Ghanbari Panah A. (2024). The role of basic psychological needs on academic performance with the mediation of resilience. Journal of Psychological Science. 23(134), 147-162. doi:10.52547/JPS.23.134.397
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2072-fa.html
گلستانی لیلا، کدیور پروین، شریعت باقری محمدمهدی، قنبری پناه افسانه. نقش نیازهای اساسی روانشناختی بر عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری تاب‌آوری مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (134) :162-147 10.52547/JPS.23.134.397

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2072-fa.html


استاد تمام، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، kadivar220@yahoo.com
چکیده:   (1347 مشاهده)
زمینه: مرور مطالعات پیشین نشان می‌دهد که یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، ارضای نیازهای سه‌گانه روانشناختی (خودمختاری، شایستگی و مرتبط بودن) است. از سوی دیگر، تاب‌آوری نیز به عنوان یک رفتار محافظتی باعث می‌شود دانش‌آموزان به طور کارآمدی با مشکلات مواجه شده و به نتایج تحصیلی مناسبی دست یابند. علی ­رغم نقش نیازهای اساسی روانشناختی و تاب‌آوری در پیش بینی عملکرد تحصیلی، در مورد نقش میانجی‌گری تاب‌آوری در تأثیر نیازهای اساسی روانشناختی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نیازهای اساسی روانشناختی بر عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری تاب آوری انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی به شیوه مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دورۀ اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 340 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های نیازهای اساسی روانشناختی (گاردیا و همکاران، 2000)، عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999) و تاب‌آوری کونور و دیویدسون (۲۰۰۳) بود. تحلیل داده‌ها نیز با روش‌های ضریب همبستگی پیرسون، مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS24 و AMOS24 انجام شد.
یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد اثر مستقیم نیازهای اساسی روانشناختی بر تاب‌آوری (0/41) و عملکرد تحصیلی (0/13) دانش‌آموزان معنادار است و نیازهای اساسی روانشناختی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان از طریق تاب‌آوری نیز تأثیر غیرمستقیم معناداری دارد
(0/05/0
P<). به بیان دیگر، تاب‌آوری توانست نقش میانجی بین نیازهای اساسی روانشناختی بر عملکرد تحصیلی را ایفا نماید.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر لازم است مدیران، معلمان و مشاوران مدارس، تدابیر لازم را به منظور افزایش تاب‌آوری دانش‌آموزان برای ارضای نیازهای اساسی روانشناختی (خودمختاری، شایستگی و مرتبط بودن) و بهبود عملکرد تحصیلی آنان در نظر گرفته تا از تأثیرات خاص تاب‌آوری بر نتایج تحصیلی دانش‌آموزان بهره­مند شوند
متن کامل [PDF 1329 kb]   (658 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/16 | پذیرش: 1402/6/20 | انتشار: 1403/1/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)