پیام خود را بنویسید
دوره 14، شماره 56 - ( 12-1394 )                   جلد 14 شماره 56 صفحات 581-557 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari S, Hojatkhah M, Heydarbeygi M. (2016). Relationship of family communication patterns, perfectionism and social support with academic self-efficacy among female high school students . Journal of Psychological Science. 14(56), 557-581.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-219-fa.html
عسکری سعید، حجت‌خواه سیدمحسن، حیدربیگی مختار. رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، نهایی‌خواهی و حمایت اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه مجله علوم روانشناختی 1394; 14 (56) :581-557

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-219-fa.html


دانشگاه رازی ، saeidaskari@yahoo.com
چکیده:   (2966 مشاهده)
پژوهش حاضر به بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، نهایی‌خواهی و حمایت اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان بدره در سال تحصیلی 93/92 پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. تعداد 162 نفر 
از دانش‌آموزان دختر از بین دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان بدره در سال تحصیلی 93-92 از شش دبیرستان با روش تصادفی چندمرحله‌ای، به‌عنوان نمونه انتخاب و در این پژوهش شرکت نمودند. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (RFCP)، پرسش‌نامه نهایی‌خواهی در مدرسه، مقیاس چندبُعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) و پرسش‌نامه خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ را تکمیل نمودند. در این پژوهش، از روش‌های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان و گام‌به‌گام استفاده گردید. نتایج ناشی از تجزیه و تحلیل همبستگی به روش پیرسون نشان داد که بین تمام متغیرهای پیش بین به غیر از خرده‌مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده سایر افراد مهم در زندگی با متغیر ملاک (خودکارآمدی تحصیلی) رابطه معناداری وجود دارد. هم‌چنین نتایج ناشی از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای نهایی‌خواهی مثبت، نهایی‌خواهی منفی و الگوی ارتباطی خانواده (بُعد گفت‌وشنود) به‌ترتیب بیشترین توان برای پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی را دارند.
متن کامل [PDF 594 kb]   (1544 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/27 | پذیرش: 1398/4/27 | انتشار: 1398/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)