پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 129 - ( پاییز 1402(آذر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 129 صفحات 266-247 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salari F, Shahamat Dehsorkh F, Rasooli N. (2023). Comparison of the effect of group schema therapy and social-emotional skills training on social competence and aggression of teenage boys with aggression in boy adolescents with confrontational disobedience. Journal of Psychological Science. 22(129), 247-266. doi:10.52547/JPS.22.129.247
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2202-fa.html
سالاری فاطمه، شهامت ده سرخ فاطمه، رسولی نرگس. مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی گروهی و آموزش مهارت ‌های اجتماعی-هیجانی بر شایستگی اجتماعی و پرخاشگری نوجوانان پسر دارای نافرمانی مقابله ‌ای مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (129) :266-247 10.52547/JPS.22.129.247

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2202-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران. ، f.shahamat@khayyam.ac.ir
چکیده:   (385 مشاهده)
زمینه: اختلال نافرمانی مقابله ‌ای، شایع ‌ترین اختلال دوران کودکی و نوجوانی است. وجود اختلال نافرمانی مقابله ‌ای در دوران کودکی و نوجوانی، خطر طیف وسیعی از آسیب­شناسی روانی آینده را در بزرگسالی ایجاد می‌ کند.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی گروهی و آموزش مهارت ‌های اجتماعی-هیجانی بر شایستگی اجتماعی و پرخاشگری نوجوانان پسر دارای نافرمانی مقابله ‌ای بود.
روش: طرح پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شبه ­آزمایشی از سری طرح­ های پیش­ آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پسر با اختلال نافرمانی مقابله ‌ای بودند که در سال تحصیلی 1402-1401 در دوره اول متوسطه شهر بابلسر مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش 45 نفر از دانش ­آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ­ای بود که به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. برای جمع ­آوری داده­ های پژوهش از پرسشنامه ­های شایستگی اجتماعی (کوهن و رسمن، 1972) و پرخاشگری (نواکو، 1986) استفاده شد. گروه آزمایشی طرحواره درمانی گروهی را منطبق با برنامه آموزشی (یانگ و همکاران، 2003) در طول 20 جلسه 60 دقیقه ­ای دریافت کردند. همچنین گروه آموزش مهارت ‌های اجتماعی و هیجانی را منطبق با برنامه آموزشی (صدری دمیرچی، 1389) در 12 جلسه 90 دقیقه­ای دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ‌های پژوهش از نرم ­افزار SPSS.26 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین میانگین نمرات پس ‌آزمون شایستگی اجتماعی و پرخاشگری بین گروه ‌های آزمایشی و گواه تفاوت معنی ‌دار وجود دارد (05/0 >P). نتایج آزمونهای تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین طرحواره درمانی گروهی و آموزش مهارت‌ های اجتماعی-هیجانی از نظر اثربخشی بر شایستگی اجتماعی و پرخاشگری نوجوانان پسر دارای نافرمانی مقابله ‌ای تفاوت معنی­داری وجود ندارد.
نتیجه‌ گیری: از طرحواره درمانی گروهی و آموزش مهارت ‌های اجتماعی-هیجانی می ‌توان برای ارتقای شایستگی اجتماعی و کاهش پرخاشگری نوجوانان پسر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ‌ای بهره جست.
متن کامل [PDF 1343 kb]   (186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/25 | پذیرش: 1402/8/28 | انتشار: 1402/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)