پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 137 - ( تابستان 1403(مرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 137 صفحات 1128-1107 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Boveiri I, Talebzadeh shoushtari M, Dashtbozorgi Z. (2024). Designing the model of self-directed learing on the basis of emotional creativity, critical thinking disposition and academic buoyancy through mediation of achievement motivation. Journal of Psychological Science. 23(137), 1107-1128. doi: 10.52547/JPS.23.137.1107
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2205-fa.html
بویری ایرج، طالب زاده شوشتری مرضیه، دشت بزرگی زهرا. طراحی و آزمون مدل علّی یادگیری خود راهبر براساس خلاقیت هیجانی، گرایش به تفکر انتقادی و سرزندگی تحصیلی با میانجی گری انگیزه پیشرفت مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (137) :1128-1107 10.52547/JPS.23.137.1107

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2205-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، Talebzadeh@iauahvaz.ac.ir
چکیده:   (384 مشاهده)

زمینه: اهمیت یادگیری خودراهبر در شرایط حاکم بر نظام آموزشی ایران اهمیت زیادی پیدا کرده است. جنبه­های روانشناختی مختلفی میان دانش ­آموزانی که از طریق خودراهبر به یادگیری می­پردازند، فعال و درگیر می­ شود. در ادبیات موجود در این زمینه یادگیری خودراهبر مورد توجه بوده ولی متغیرهای تأثیرگذاری مانند خلاقیت هیجانی، گرایش به تفکر اتنقادی، سرزندگی تحصیلی و انگیزه پیشرفت مورد غفلت واقع شده­اند.
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمون مدل علی یادگیری خود راهبر بر اساس خلاقیت هیجانی، گرایش به تفکر انتقادی و سرزندگی تحصیلی با میانجی­ گری انگیزه پیشرفت بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مدل­ سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­ آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان ایذه بود. حجم نمونه در این پژوهش بر اساس فرمول کوکران برابر با 400 دانش ­آموز بود که به روش نمونه ­گیری تصادفی چند مرحله ­ ای (نسبتی) انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه ­های آمادگی یادگیری خودراهبر (فیشر و همکاران، 2001)، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی (ریکتس، 2003)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (مارتین و مارش، 2006)، پرسشنامه خلاقیت هیجانی (آوریل، 1999) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت (هرمنس، 1970) می‏باشد. به منظور توصیف و تحلیل داده­ های خام از نرم افزار (SPSS-22) و به منظور تعیین برازش مدل مورد مطالعه، از نرم ­افزار تحلیل ساختارهای گشتاوری (AMOS-22) استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج بیانگر این است که بین خلاقیت هیجانی با یادگیری خود راهبر و انگیزه پیشرفت رابطه وجود دارد. همچنین بین تفکر انتقادی با یادگیری خود راهبر و انگیزه پیشرفت رابطه وجود دارد. بین سرزندگی تحصیلی یادگیری خود راهبر و انگیزه پیشرفت رابطه وجود دارد (0/05 P>). بین انگیزه پیشرفت با یادگیری خود راهبر رابطه وجود دارد. نتایج نشان داد که گرایش به تفکر انتقادی از طریق انگیزه پیشرفت با یادگیری خود راهبر رابطه داردو سرزندگی تحصیلی از طریق انگیزه پیشرفت با یادگیری خود راهبر رابطه دارد (0/05 P>).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، متغیرهای خلاقیت هیجانی، گرایش به تفکر انتقادی، سرزندگی تحصیلی و انگیزه پیشرفت اثرات مستقیم و غیرمستقیم معنی ­داری بر یادگیری خودراهبر دارند. این مدل نشان داد می­ تواند مدل مناسبی برای ارتقای یادگیری خودراهبر در میان دانش­ آموزان باشد و انجام مطالعات بیشتر با نمونه ­های بزرگ­تر می­ تواند دیدگاه­ های بهتری ارائه نماید

متن کامل [PDF 1232 kb]   (339 دریافت)    

 


نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/25 | پذیرش: 1402/9/28 | انتشار: 1403/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)