دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند. ایران. ، da.tavasoli@gmail.com
چکیده: (423 مشاهده)
زمینه: حافظه فعال اغلب به عنوان یک فضای فعال ذهنی در نظر گرفته می شود که می توان از آن برای ذخیره اطلاعات مهم در جریان فعالیت های ذهنی استفاده کرد.
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر تقویت حافظه فعال دانش آموزان است.
روش: شناسایی عوامل مؤثر بر تقویت حافظه فعال دانش آموزان از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته بر پایه اشباع نظری با اساتید حوزه علوم تربیتی و روانشناسی انجام گرفت. این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و از منظر روش در حوزه مطالعات آمیخته با رویکرد استقرایی-قیاسی قرار دارد. روایی و پایایی مصاحبه ها به ترتیب با روش روایی محتوای نسبی و شاخص کاپای کوهن با استفاده از نرمافزار 2020MaxQda تأیید شد. بهمنظور مدل سازی عوامل مؤثر بر تقویت حافظه فعال دانش آموزان از نظرات معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد ۶۹ نفر با روش نمونه گیری هدفمند و به کمک پرسشنامه بر مبنای ماتریس های ISM استفاده شد.
یافته ها: روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با بهرهگیری از روایی محتوا و روش آزمون-پس آزمون تأیید شد. کدگذاری داده های حاصل با منجر به شناسایی ۱۴ عامل مؤثر بر تقویت حافظه فعال دانش آموزان شد. مدل سازی عوامل شناسایی شده با روش ساختاری تفسیری منجر به تشکیل هفت سطح گردید که ایجاد پوشه حافظه فعال، بازی وارسازی و مهارت بازگویی اثرگذارترین و قرار دادن اطلاعات جدید در بستر دانش قبلی اثرپذیرترین عامل بودند.
نتیجه گیری: بنابراین، در تلاش برای تقویت حافظه فعال باید تمامی عوامل را مورد نظر قرار داد و در جهت بهبود تمامی آن ها اقدام به برنامه ریزی نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/7/30 | پذیرش: 1402/9/29 | انتشار: 1402/10/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |