پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 130 - ( زمستان 1402(دی)، 1402 )                   جلد 22 شماره 130 صفحات 287-271 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasri M. (2023). Interpretive structural modelling of effective factors on improving working memory in students. Journal of Psychological Science. 22(130), 271-287. doi:10.52547/JPS.22.130.271
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2208-fa.html
نصری مریم، توسلی امیرداریوش. مدل‌سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر تقویت حافظه فعال دانش‌آموزان مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (130) :287-271 10.52547/JPS.22.130.271

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2208-fa.html


دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند. ایران. ، da.tavasoli@gmail.com
چکیده:   (423 مشاهده)
زمینه: حافظه فعال اغلب به‌ عنوان یک فضای فعال ذهنی در نظر گرفته می ‌شود که می‌ توان از آن برای ذخیره اطلاعات مهم در جریان فعالیت‌ های ذهنی استفاده کرد.
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر مدل ‌سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر تقویت حافظه فعال دانش ‌آموزان است.
روش: شناسایی عوامل مؤثر بر تقویت حافظه فعال دانش ‌آموزان از طریق مصاحبه­ های نیمه ساختاریافته بر پایه اشباع نظری با اساتید حوزه علوم ­تربیتی و روانشناسی انجام گرفت. این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و از منظر روش در حوزه مطالعات آمیخته با رویکرد استقرایی-قیاسی قرار دارد. روایی و پایایی مصاحبه ­ها به ترتیب با روش روایی محتوای نسبی و شاخص کاپای کوهن با استفاده از نرم­افزار 2020MaxQda تأیید شد. به‌منظور مدل ‌سازی عوامل مؤثر بر تقویت حافظه فعال دانش ‌آموزان از نظرات معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد ۶۹ نفر با روش نمونه­ گیری هدفمند و به کمک پرسشنامه بر مبنای ماتریس‌ های ISM استفاده شد.
یافته ­ها: روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با بهره­گیری از روایی محتوا و روش آزمون-پس ­آزمون تأیید شد. کدگذاری داده ‌های حاصل با منجر به شناسایی ۱۴ عامل مؤثر بر تقویت حافظه فعال دانش ‌آموزان شد. مدل‌ سازی عوامل شناسایی­ شده با روش ساختاری تفسیری منجر به تشکیل هفت سطح گردید که ایجاد پوشه حافظه فعال، بازی وارسازی و مهارت بازگویی اثرگذارترین و قرار دادن اطلاعات جدید در بستر دانش قبلی اثرپذیرترین عامل بودند.
نتیجه‌ گیری: بنابراین، در تلاش برای تقویت حافظه فعال باید تمامی عوامل را مورد نظر قرار داد و در جهت بهبود تمامی آن ‌ها اقدام به برنامه ‌ریزی نمود.

 
متن کامل [PDF 1312 kb]   (202 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/30 | پذیرش: 1402/9/29 | انتشار: 1402/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)