Amiri Farutagha M, Afrasiabi R, Ismaili Shad B. (2023). Presenting a conceptual model of psychological, spiritual, physical, social, economic and artistic training of student teachers.
Journal of Psychological Science.
22(128), 209-223.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-2218-fa.html
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. ، Afrasiabi@bojnourdiau.ac.ir
چکیده: (349 مشاهده)
این پژوهش با هدف ارائه مدل مفهومی تربیت روانی ، معنوی ،علمی بدنی ،اجتماعی ،اقتصادی و هنری دانشجو معلمان
انجام شده است. در این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت تحقیق از روش تحقیق ترکیبی از طریق دو روش کیفی و کمّی استفاده شده است جامعه آماری در بخش کیفی شامل: اساتید و اعضاء هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی و در بخش کمی، حجم جامعه تمامی اساتید دانشگاه فرهنگیان در استان خراسان رضوی می باشند. حجم نمونه آماری در بخش کیفی شامل: 30 نفر و در بخش کمی حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 291 نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در استان خراسان رضوی محاسبه شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته است و ابزار پژوهش در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته پیرامون تربیت فرهنگی دانشجو معلمان این پرسشنامه دارای 32 سؤال می باشد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از روش مدل یابی معادلات ساختاری توسط نرم افزار PLS و همزمان از تحلیل رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی و تحلیل عاملی استفاده شده است. یافته ها نشان داد مضامین سازمان دهنده برای تربیت روانی ،تربیت معنوی تربیت دینی، تربیت اقتصادی، تربیت علمی، تربیت اجتماعی، تربیت بدنی و تربیت هنری می باشد و مدل طراحی شده برای تربیت فرهنگی دانشجو معلمان بر اساس ساحت های شش گانه سند تحول مدل مناسبی بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/5/18 | پذیرش: 1402/7/20 | انتشار: 1402/8/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |