پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 136 - ( تابستان 1403(تیر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 136 صفحات 163-145 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Balesini K, Kord B, Shomali Oskoei A. (2024). Structural equations modeling of academic dishonesty based on personality characteristics with mediating moral identity in students at Tehran. Journal of Psychological Science. 23(136), 145-163. doi:10.52547/JPS.23.136.891
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2224-fa.html
بالسینی کامران، کرد بهمن، شمالی اسکویی آرزو. مدل یابی معادلات ساختاری بی صداقتی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش میانجی هویت اخلاقی در دانش آموزان شهر تهران مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (136) :163-145 10.52547/JPS.23.136.891

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2224-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران ، Kord_b@yahoo.com
چکیده:   (1030 مشاهده)
زمینه: بی ‌صداقتی تحصیلی نه تنها ارزش ‌های اصالت و انصاف را خدشه می ‌زند، بلکه محیط یادگیری را نیز تحت تأثیر قرار می ‌دهد و از توسعه دانش و مهارت‌ های واقعی جلوگیری می‌ کند. فهم عمیق ‌تر از فرایندهای روانی و شخصیتی در بی ­صداقتی تحصیلی می‌ تواند در ارائه راهکارهایی برای ارتقای هویت اخلاقی و کیفیت زندگی تحصیلی دانش‌آموزان کمک نماید. علی رغم اهمیت این موضوع، در پیشینه این حوزه، تعاملات میان ویژگی­ های شخصیتی، هویت اخلاقی و بی­ صداقتی تحصیلی مورد مطالعه قرار نگرفته‌ است.
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی مدل­ یابی معادلات ساختاری بی صداقتی تحصیلی بر اساس ویژگی ­های شخصیتی با نقش میانجی هویت اخلاقی در دانش ­آموزان شهر تهران بود.
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع مدل‏سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­ آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از این میان 500 نفر با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه‏گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس بی صداقتی تحصیلی (ویترسپون و همکاران، 2010)، سیاهه تجدید نظر شده پنج عامل شخصیت (کاستا و مک­ کری، 2008) و پرسشنامه هویت اخلاقی (بلک و رینودلدز، 2016) استفاده شد. داده ­ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم­افزار SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و هویت اخلاقی با بی ­صداقتی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (0/01 >P). همچنین نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم این پژوهش معنادار شدند و مسیرهای غیرمستقیم ویژگی­ های شخصیتی از طریق نقش میانجی هویت اخلاقی بر بی صداقتی تحصیلی دانش ­آموزان معنادار بود. بر اساس یافته‏های این پژوهش، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (0/052 =RMSEA و 0/05>P-value) و مدل نهایی ارزیابی شده از برازندگی مطلوبی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: از نتایج این پژوهش می‏توان در راستای کاهش بی­ صداقتی تحصیلی دانش­ آموزان با در نظر گرفتن نقش متغیرهای ویژگی­های شخصیتی و هویت اخلاقی کمک گرفت. از جمله اقداماتی که می­توان در این زمینه انجام داد، برگزاری وبینارهایی با هدف بهبود وضعیت ویژگی‏ های شخصیتی و هویت اخلاقی با کاهش گرایش به بی­ صداقتی و تقلب تحصیلی در دانش­ آموزان است و همچنین، مشاورین تحصیلی در صورت لزوم مداخلات آموزشی برای تقویت و ارتقای ویژگی­ های شخصیتی و هویت اخلاقی را تدوین نمایند
متن کامل [PDF 1312 kb]   (580 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/12 | پذیرش: 1403/4/1 | انتشار: 1403/3/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)