پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 128 - ( پاییز 1402(آبان)، 1402 )                   جلد 22 شماره 128 صفحات 244-225 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gramipour M, hosseini khah A, kian M, shah taheri S A. (2023). Identification of psychological factors in student perception of mathematics textbooks for girls and boys in Tehran city. Journal of Psychological Science. 22(128), 225-244. doi:10.52547/JPS.21.120.2567
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2235-fa.html
گرامی پور مسعود، حسینی خواه علی، کیان مرجان، شاه طاهری سید علی. شناسایی عوامل روانشناختی ادراک دانش آموزان دختر و پسر شهر تهران در استفاده از کتاب ریاضی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (128) :244-225 10.52547/JPS.21.120.2567

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2235-fa.html


دانشیار، گروه آموزشی برنامه ریزی درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، mgramipour@khu.ac.ir
چکیده:   (322 مشاهده)
زمینه: این مطالعه به منظور شناسایی عوامل روانشناختی ادراک دانش ­آموزان دختر و پسر شهر تهران در استفاده از کتاب ریاضی انجام شده است. در این مطالعه نشان داده شده است که دختران و پسران ممکن است به شکل‌های مختلفی به کتاب ریاضی نگرش داشته باشند و برخی از عوامل روانشناختی ممکن است برای آن ­ها تأثیرگذارتر باشند.
روش: درگام اول برای دستیابی به ماهیت شکل ­گیری مفهوم، استخراج مضامین، مقوله ­ها و روابط بین آن و دستیابی به مدلی مفهومی در این حوزه از روش پدیدارشناسی تفسیری و ابزار مصاحبه نیمه ­ساختاریافته با 12 نفر از خبرگان بهره گرفته شد، و در گام دوم نیز، به منظور تعمیم نتایج و تجزیه و تحلیل آن­ ها، داده­ ها در قالب ابزار پرسشنامه در اختیار 364 نفر از دانش ­آموزان دختر و پسر قرار داده شده و مورد نظرسنجی قرار گرفت و به کمک نرم ­افزارهای اس ­پی­ اس ­اس، اسمارت پی ­ال ­اس 4 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: با تأیید مدل ساختاری پژوهش، این نتیجه حاصل شد که شکل‌ گیری مفهوم شاخص ‌های ادراک دانش آموزان دختر و پسر شهر تهران در استفاده از کتاب ریاضی شامل 6 مؤلفه و 17 مفهوم وابسته است. در طی روابط بررسی شده، نتایج تحقیق نشان می ‌دهد که تأثیرگذاری بین مؤلفه ‌ها در مطالعه کمی، از میزان لازم و مناسبی برخودار بوده است.
نتیجه ‌گیری: نتایج این تحقیق نشان می دهد که عوامل روانشناختی می توانند تأثیرگذاری قابل توجهی بر ادراک دانش آموزان داشته باشد، روش های آموزشی و نحوه ارائه مطالب می توانند ادراک دانش آموزان را تحت تأثیر قرار دهند و باعث تغییر در دیدگاه آن ها شوند.
متن کامل [PDF 1288 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/5/18 | پذیرش: 1402/7/20 | انتشار: 1401/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)