پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 133 - ( بهار 1403(فروردین)، 1403 )                   جلد 23 شماره 133 صفحات 94-79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zivari Azhar M, Khanmohammadi A, Abasi Asfajir A A, Hoseinzadeh B. (2024). The structural relationship of perfectionism on academic achievement anxiety with the mediating role of spiritual intelligence and happiness. Journal of Psychological Science. 23(133), 79-94. doi:10.52547/JPS.23.133.79
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2273-fa.html
زیوری اظهر محمدحسین، خان محمدی ارسلان، عباسی اسفجیر علی اصغر، حسین زاده بابک. ارتباط ساختاری کمال گرایی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی گر هوش معنوی و شادکامی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (133) :94-79 10.52547/JPS.23.133.79

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2273-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحدآمل، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران. ، Ar.khanmohammadi@gmail.com
چکیده:   (1841 مشاهده)
زمینه: اضطراب پیشرفت تحصیلی به ­عنوان یک مسئله آموزشی همه ابعاد سیستم آموزشی را تحت تأثیر قرار می­ دهد. این سازه به یک نگرانی جهانی در محیط‌های آموزشی کنونی تبدیل شده است و در نظام‌های آموزشی گستره قابل توجهی دارد. مسئله این است روابط متغیرهای مختلفی با اضطراب پیشرفت تحصیلی تأیید شده است. اما روابط متغیرهایی مانند کمال ­گرایی، هوش معنوی و شادکامی در قالب روابط ساختاری مغفول واقع شده است و در این زمینه شکاف تحقیقاتی عمده ­ای وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ­یابی روابط ساختاری کمال‌گرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی براساس نقش واسطه ­گری هوش معنوی و شادکامی در طلاب شهر بابـل انجام شد.
روش: جامعه آماری کلیه طلاب پسر شهر بابل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 220 نفر، به روش نمونه ­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامه ­های کمال ­گرایی (هیل و همکاران، 2004)، هوش معنوی (عبداله ­زاده و همکاران، 1387)، شادکامی (آکسفورد، 1989) و اضطراب پیشرفت تحصیلی (الپرت و هابر، 1960) به­ عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. از روش مدل­ یابی معادلات ساختاری برای تجزیه وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم­ افزار SPSS نسخه 22 در سطح آماری 05/0 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج مدل ­یابی معادلات ساختاری نشان داد که داده­ ها با مدل مفهومی برازش قابل­ قبولی داشته و مورد تأیید قرار گرفت. مطابق با مدل ساختاری پژوهش کمال ­گرایی، اثر معناداری بر روی هوش معنوی، شادکامی و اضطراب پیشرفت تحصیلی، هوش معنوی و شادکامی بر روی اضطراب پیشرفت تحصیلی داشت. هم­ چنین هوش معنوی و شادکامی در ارتباط بین کمال ­گرایی و اضطراب پیشرفت تحصیلی نقش میانجی داشتند (0/01<).
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج این مطالعه می ­توان پیشنهاد کرد به­ منظور کاهش اضطراب پیشرفت تحصیلی طلاب می ­توان از مداخله­ هایی که در راستای شناخت، بینش و تغییر نگرش درباره افکار خود نسبت به اضطراب تحصیلی هدایت می ­کنند، استفاده شود.
متن کامل [PDF 1229 kb]   (891 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/17 | پذیرش: 1403/11/20 | انتشار: 1402/12/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)