پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 132 - ( زمستان 1402(اسفند)، 1402 )                   جلد 22 شماره 132 صفحات 2597-2579 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

attari R, zakaryaei M. (2023). Analysis of educational managers' citizenship behaviors from the perspective of organizational psychology approaches: A narrative review. Journal of Psychological Science. 22(132), 2579-2597. doi:10.52547/JPS.22.132.2579
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2312-fa.html
عطاری رفعت، ذکریایی منیژه. تحلیل رفتارهای شهروندی مدیران آموزش و پرورش از منظر رویکردهای روانشناسی سازمانی: یک مرور نقلی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (132) :2597-2579 10.52547/JPS.22.132.2579

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2312-fa.html


استادیار، گروه علوم‌تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. ، manjihzakaryaei@yahoo.com
چکیده:   (236 مشاهده)
زمینه: با مروری بر پیشینه موجود در حوزه روانشناسی سازمانی، می ­توان به شکاف عمده ­ای در شناسایی مصادیق رفتارهای شهروندی مدیران در سازمان ­های آموزشی و نظریه­های موجود پی برد. به ­رغم مطالعات گسترده در حوزه روانشناسی سازمان، کمتر مطالعه ­ای را می ­توان یافت که به دسته­ بندی و تعیین مصادیق رفتارهای شهروندی در مدیران آموزش و پرورش پرداخته باشد.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی نظریه ­ها و مصادیق رفتار شهروندی سازمانی مدیران در سازمان آموزش و پرورش بود.
روش: مطالعه حاضر یک مطالعه مروری نقلی بود. با استفاده از کلیدواژه‌های رفتار سازمانی، رفتار شهروندی، رفتار شهروندی سازمانی، روانشناسی سازمانی، نظریه ­های رفتار شهروندی، آموزش و پرورش در پا یگاه‌های اختصاصی نظیر SID، Magiran، PubMed، Scopus و Science Direct جستجو از سال 2000 الی 2023 انجام شد. تعداد 24 مقاله بازیابی شده و پس از بررسی ملاک‌های ورود و خروج، در نهایت 5 مطالعه که ارتباط مستقیمی با موضوع داشتند مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس بیانیه پریزما یافته­ های آن ­ها بایکدیگر ترکیب شد.
یافته ­ها: نتایج بیانگر این بود که توسعه و گسترش عدالت سازمانی، فرهنگ سازمانی و تعهد در سازمان ­های آموزشی در تمامی ابعاد آن می ­تواند زمینه بروز رفتارهای شهروندان سازمانی را فراهم کند و احتمال بروز چنین رفتارهایی را افزایش دهد.
نتیجه‌گیری: مسئولان و مدیران سازمان آموزشی باید با استفاده از سبک‌های رهبری که امکان مشارکت بیشتر در تصمیم‌گیری را برای همه مدیران میانی و پایه فراهم می‌کند، زمینه‌های افزایش رفتار شهروندی سازمانی از طریق عدالت سازمانی، فرهنگ و تعهد سازمانی فراهم کنند.
متن کامل [PDF 1085 kb]   (255 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/20 | پذیرش: 1401/6/25 | انتشار: 1402/11/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)