پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1402(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 250-233 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi A, Manzari Tavakoli A, Manzari Tavakoli H, Zeinaddini Meimand Z. (2024). Modeling academic resilience based on self-compassion and positive self-talk concerning the mediating role of academic well-being among secondary school students. Journal of Psychological Science. 23(141), 233-250. doi:10.52547/JPS.23.141.2277
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2321-fa.html
جوادی آرزو، منظری توکلی علیرضا، منظری توکلی حمدالله، زین الدینی زهرا. مدل یابی تاب آوری تحصیلی مبتنی بر شفقت به خود و خودگویی مثبت با توجه به نقش میانجی بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :250-233 10.52547/JPS.23.141.2277

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2321-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاداسلامی، کرمان، ایران. ، a.manzari@iauk.ac.ir
چکیده:   (1083 مشاهده)
زمینه: شفقت به خود و خودگویی مثبت دو عامل مهم در ویژگی­های شناختی هستند که می­توانند در عملکرد تحصیلی همچون تاب­ آوری تحصیلی نقش تعیین ­کننده داشته­ باشند، اما طبق پیشنه بررسی ­شده، در تحقیقات گذشته کمتر مورد مطالعه قرار گرفته ­است. بر این اساس بررسی رابطه شفقت به خود و خودگویی مثبت با بهزیستی تحصیلی و تاب ­آوری تحصیلی یک خلاء پژوهشی می ­باشد.
هدف: این پژوهش با هدف مدل­یابی تاب­آوری تحصیلی بر اساس شفقت به خود و خودگویی مثبت با توجه به نقش میانجی بهزیستی تحصیلی در بین دانش ­آموزان متوسطه دوم شهر کرمان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش ­آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهر کرمان به تعداد 8200 نفر در سال تحصیلی 1402-1401 است. که طبق جدول مورگان 384 نفر روش نمونه­گیری تصادفی طبقه ­ای (به نسبت جنسیت دانش آموزان) به ­عنوان نمونه انتخاب شده ­اند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه ­های شفقت به خود تف و همکاران (2003)، خودگویی برین ­تاپت و همکاران (2013)، بهزیستی تحصیلی تومینین- سوینی و همکاران (2017) و پرسشنامه تاب ­آوری کونور و دیویدسون (2003) استفاده شده­است. تجزیه ­و­ تحلیل داده­ ها با آماره­ های توصیفی و استنباطی مدل­ یابی معادلات ساختاری با نرم افزارهای Spss25 و Amos24 انجام گرفت.
یافته ­ها: یافته ­ها حاکی از برازش مدل تاب­ آوری تحصیلی مبتنی ­بر شفقت به خود و خودگویی مثبت با توجه به نقش میانجی بهزیستی تحصیلی دانش ­آموزان متوسطه دوم استان کرمان می­ باشد (001/0 >p). بطوری­ که شفقت به خود و خودگویی مثبت از طریق نقش میانجی بهزیستی تحصیلی 67/0 درصد از واریانس تاب ­آوری را تبیین می­ کنند (001/0 >p).
نتیجه‌گیری: براساس یافته­ های پژوهش، از جمله روش ­های ارتقاء تاب ­آوری تحصیلی و بهبود بهزیستی تحصیلی دانش ­آموزان، تقویت شفقت به خود و خودگویی مثبت می ­باشد.

 
متن کامل [PDF 1357 kb]   (517 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/23 | پذیرش: 1402/12/25 | انتشار: 1403/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)