پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 142 - ( زمستان 1403(دی)، 1403 )                   جلد 23 شماره 142 صفحات 259-247 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abaie M, Bagheri N. (2024). Efficacy of positive psychotherapy on time perspective and psychological capital of mothers of children with special learning disorder. Journal of Psychological Science. 23(142), 247-259. doi:10.52547/JPS.23.142.2557
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2328-fa.html
آبایی سیده محدثه، باقری نسرین. اثربخشی روان درمان‌گری مثبت نگر بر چشم انداز زمان و سرمایه روانشناختی مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (142) :259-247 10.52547/JPS.23.142.2557

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2328-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، bagheri.nas@gmail.com
چکیده:   (261 مشاهده)
زمینه: در زمینه مطالعه تأثیر پروتکل‌های روان‌درمانی، توجه به ابعاد متعدد رفاه روانی برای مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص از اهمیت برخوردار است. مادران این کودکان غالباً با چالش‌های عاطفی و روانشناختی منحصربه‌فردی مواجه هستند که می‌تواند بر نگرش زمانی و سطوح سرمایه روانشناختی آن ­ها تأثیر گذارد. با این حال، مطالعات کمی به ­طور ویژه بر رویکردهای مثبت‌نگر در میان این گروه و تأثیرات بالقوه آن بر افق دید زمانی و سرمایه روانی آن­ ها تمرکز داشته‌اند.
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تعیین اثربخشی روانشناسی مثبت ‌نگر بر چشم ‌انداز زمان و سرمایه روانشناختی مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص بود.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال 1401 بود. حجم نمونه پژوهش با روش نمونه ­گیری تصادفی در دسترس برابر با 30 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده­ها در این تحقیق دو پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) و سیاهه چشم­انداز زمان (زیمباردو و بوید، 1999) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از نسخه 21 نرمافزار (SPSS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ‌ها: نتایج نشان داد که آموزش روانشناسی مثبت ‌نگر بر چشم ­انداز زمان و سرمایه روانشناختی مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص تأثیر مثبت و معنادار دارد (05/0 >p).
نتیجه ‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان­ دهنده تأثیر مثبت روان‌درمانی مثبت‌نگر بر افزایش سطوح سرمایه روانشناختی و بهبود چشم‌انداز زمانی در مادران دارای فرزندان با اختلال یادگیری خاص است. این یافته‌ها از کاربست و اهمیت استفاده از رویکردهای مثبت‌نگر در مداخلات روانشناختی حمایت می‌کنند، که می‌توانند به عنوان راهکاری مؤثر برای تقویت توانایی‌های مقابله‌ای و بهزیستی روانشناختی در این جامعه مورد استفاده قرار گیرند.
متن کامل [PDF 1099 kb]   (147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/10/28 | پذیرش: 1402/12/29 | انتشار: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)