پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 133 - ( بهار 1403(فروردین)، 1403 )                   جلد 23 شماره 133 صفحات 283-267 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasheminezhad M, Mohammadi A, Haghighat S. (2024). The mediating role of resilience in the relationship between spiritual intelligence and mental health in azad university students in Tehran. Journal of Psychological Science. 23(133), 267-283. doi:10.52547/JPS.23.133.267
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2403-fa.html
هاشمی نژاد مهناز، محمدی اکبر، حقیقت سارا. مدل یابی اثر هوش معنوی بر سلامت روان با نقش میانجی تاب آوری در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر تهران مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (133) :283-267 10.52547/JPS.23.133.267

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2403-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، Psyhic2006@gmail.com
چکیده:   (397 مشاهده)
زمینه: مطابق با پژوهش­ های گزارش شده هوش معنوی در سلامت­ روان افراد نقش فعال دارد؛ همچنین اثربخشی آستانه تحمل و تاب ­آوری دانشجویان بر میزان سلامت ­روان مثبت گزارش شده است. در فرهنگ دانشگاهی غالب ایران، الگوهای بومی و منطیق با شرایط محلی برای تبیین عوامل مؤثر بر سلامت ­روان وجود ندارد، بنابراین نیاز به ایجاد یک الگوی بومی و مناسب در این حوزه وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای تبیین نقش میانجی تاب ­آوری در رابطه هوش معنوی با سلامت­ روان در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر تهران بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود. از روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای مرحله ­ای برای انتخاب نمونه استفاده شد که باتوجه به خرده­ مقیاس ­های ابزارهای گردآوری داده، تعداد 685 نفر انتخاب و به پرسشنامه ­های سلامت­ روان (گلدبرگ، 1972)؛ هوش معنوی (کینگ، 2008) و تاب ­آوری (کونر دیویدسون، 2003) پاسخ دادند. تحلیل­های همبستگی در نرم­ افزار SPSS نسخه 25 و تحلیل ­های مربوط به مدل­ سازی معادلات ساختاری در نرم­ افزار AMOS نسخه 25 انجام شد.
یافته ­ها: تحلیل آماری داده‌ها نشان داد که هوش معنوی تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر سلامت­ روان دارد (0/05 >P). همچنین هوش معنوی با نقش میانجی تاب‌آوری به صورت غیرمستقیم نیز توان پیش‌بینی سلامت ­روان دانشجویان را دارد (0/05 >P).
نتیجه‌ گیری: باتوجه به نتایج پژوهش حاضر لازم است شرایطی برای دانشجویان فراهم آید تا بتوانند در آن در ارتباط با تئوری ‌های زندگی، مرگ و هستی تبادل‌نظر کنند و به جنبه‌ های غیرمادی (معنویت) توجه بیشتری نمایند و برای تجارب روزانه ‌ی خود معنا و هدف پیدا کنند.
متن کامل [PDF 1193 kb]   (359 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/20 | پذیرش: 1402/12/23 | انتشار: 1403/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)