پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1402(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 302-285 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mojaver S, arjmandnia A, shokoohi yekta M, GHobari bonab B, Jafarkhani F. (2024). The effectiveness of the executive functions training program using augmented reality on visuoal-spatial working memory children with high-functioning autism spectrum disorder. Journal of Psychological Science. 23(141), 285-302. doi:10.52547/JPS.23.141.285
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2432-fa.html
مجاور شیرین، ارجمندنیا علی اکبر، شکوهی یکتا محسن، غباری بناب باقر، جعفرخانی فاطمه. اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت ‌افزوده بر حافظه فعال دیداری-فضایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :302-285 10.52547/JPS.23.141.285

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2432-fa.html


استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، arjmandnia@ut.ac.ir
چکیده:   (447 مشاهده)
 زمینه: کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در کارکردهای اجرایی به ویژه حافظه فعال دیداریفضایی دچار نارسایی هستند. در این میان، آموزش کارکردهای اجرایی نیز با استفاده از واقعیت ­افزوده می­تواند حافظه فعال دیداری–فضایی این کودکان را بهبود بخشد که تاکنون چنین برنامه ­ای با استفاده از واقعیت ­افزوده طراحی نشده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت ­افزوده بر حافظه فعال دیداری- فضایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه ‏آزمایشی با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه به همراه پیگیری یک ماهه بود. در این پژوهش، نمونه پژوهش با روش نمونه­ گیری هدفمند از کودکان واجدالشرایط وارد مطالعه و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. 30 نفر (15 نفر گروه گواه و 15 نفر گروه آزمایش) از کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با استفاده از مجموعه آزمون حافظه ‌فعال برای کودکان پیکرینگ و گدرکول (2001) ارزیابی شدند. داده ­ها با روش تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر با استفاده از نسخه 24 نرم­ افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت ­افزوده در دو مرحله پس­ آزمون و پیگیری نسبت به گروه گواه اثربخشی معناداری داشت (001/0 p<). همچنین، اندازه اثر نشان از اثربخشی 48/0 درصدی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت ­افزوده بر حافظه فعال دیداری-فضایی بود.
نتیجه ‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد آموزش کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت ­افزوده می ­تواند سبب بهبود حافظه فعال دیداریفضایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا شود. بنابراین، با توجه به مزایای برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت ­افزوده پیشنهاد می­ شود، در مدارس استثنایی کارکردهای اجرایی (انعطاف ­پذیری شناختی، حافظه فعال و بازداری پاسخ) با استفاده از واقعیت ­افزوده آموزش داده شود.
متن کامل [PDF 1329 kb]   (222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/9 | پذیرش: 1403/4/13 | انتشار: 1403/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)