پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 147 - ( بهار 1404(خرداد)، 1404 )                   جلد 24 شماره 147 صفحات 82-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbar Orimi A, Amin Yazdi S A, Kareshki H, Aghayi A. (2025). Construction and validation of the scale of academic schema in high school girls students. Journal of Psychological Science. 24(147), 65-82.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2516-fa.html
رنجبر اوریمی عارفه، امین یزدی سید امیر، کارشکی حسین، آقایی احمد. ساخت و اعتبار یابی مقیاس طرحواره تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (147) :82-65

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2516-fa.html


استاد گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ( نویسنده مسئول). ، yazdi@um.ac.ir
چکیده:   (647 مشاهده)
زمینه: طرح‌واره‌ها به معنای الگوها، قالب‌ها و نمونه‌های اساسی هستند که در ذهن ما شکل می‌گیرند و نحوه فکر کردن، احساسات و رفتار ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این چهارچوب شناختی که محتوای آن در محیط تحصیل دانش‌آموز و تحت تأثیر ارتباطات او شکل‌گرفته است طرح‌واره تحصیلی نامیده می‌شود، شناسایی این طرحواره ها و عوامل مؤثر بر آن برای جلوگیری از مشکلات تحصیلی و روان‌شناختی دانش آموزان ضروری به نظر می‌رسد.
هدف: این پژوهش باهدف ساخت و اعتبار یابی مقیاس طرحواره تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر آمیخته از نوع اکتشافی و مدل تدوین ابزاراست. برای این منظور ابتدا طی یک مطالعه کیفی با تعداد 17 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان شبستر مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد، متن مصاحبه‌ها با استفاده از سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی کدگذاری شد  مقوله‌های به‌دست‌آمده از بخش کیفـی پژوهش، ابزاری جهت سنجش  طرحواره تحصیلی ساخت و اعتبار یابی شد و بر روی تعداد 450 نفر از آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان شبستر در سال تحصیلی 1400-1401  که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند اجرا شد.
یافته­ها: در نتایج تحلیل عاملی تأییدی، مقیاس طرحواره تحصیلی حاوی 37 گویه و مشتمل بر 7 عامل تأیید شد، جایگاه دانش­ آموزی (6 گویه)، ارزش تحصیل  (4 گویه)، آینده شغلی (6 گویه)، مقررات مدرسه  (7 گویه)، نگرش و رفتار معلم (5 گویه)، سنجش و ارزشیابی (6 گویه) و ارتباط با همکلاسی­ ها (4 گویه) و شاخص‌های برازش مدل در تحلیل عاملی تأییدی روایی این مقیاس را مورد تأیید قرار داد.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه شواهدی را برای روایی و پایایی پرسشنامه طرح‌واره تحصیلی نشان می‌دهد که می‌توان از آن به‌عنوان مقیاسی برای سنجش طرحواره دانش آموزان در حوزه تحصیل که مانع پیشرفت و رضایت تحصیلی می‌شودمورداستفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1206 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/6 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1403/12/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)