پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 140 - ( پاییز 1403(آبان)، 1403 )                   جلد 23 شماره 140 صفحات 181-163 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahimi F, Kakabaraei K. (2024). Effectiveness of the positive psychology-based psychological capital education program on student academic resilience. Journal of Psychological Science. 23(140), 163-181. doi:10.52547/JPS.23.140.1811
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2537-fa.html
ابراهیمی فرشید، کاکابرایی کیوان. اثربخشی برنامه آموزش سرمایه‌های‌ روانشناختی مبتنی ‌بر روانشناسی مثبت نگر بر تاب‌آوری‌ تحصیلی دانش‌آموزان مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (140) :181-163 10.52547/JPS.23.140.1811

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2537-fa.html


استاد، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. ، Keivan@iauksh.ac.ir
چکیده:   (269 مشاهده)
 زمینه: سرمایه‌ی روانشناختی یکی از مفاهیم جدیدی است که در روان‌شناسی مثبت نگر مطرح شده است و می‌تواند در افزایش توانمندی افراد در جنبه‌های مختلف زندگی به‌خصوص درزمینۀ انعطاف­ پذیری و ابعاد مختلف تاب ­آوری نقش مهمی داشته باشد.
هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه آموزش سرمایه‌های‌ روانشناختی مبتنی ‌بر روانشناسی مثبت‌گرایی بر تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پژوهش از نوع پیشآزمون_ پسآزمون و پیگیری 2 ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانــش‌آمــوزان مقطع متوسطه اول و دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 26 نفر از دانش ­آموزان مقطع متوسطه اوّل و دوم شهر کرمانشاه بودند که به روش نمونه ­گیری تصادفی انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند (هر گروه 13 نفر). دانش ­آموزان در سه موقعیت پیش ­آزمون، پس­ آزمون و با فاصله زمانی 2 ماهه به پرسشنامه تاب‌آوری تحصیلی (ساموئلو، 2004) پاسخ دادند. گروه آزمایشی آموزش سرمایه ­های روانشناختی را مبتنی بر الگوی آموزشی لوتانز و یوسف (2004) در 12 جلسه‌ی 90 دقیقه­ای دریافت کردند و گروه گواه در طول دوره آموزش هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با استفاده از نرم‎افزار SPSS. 25 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر نشان داد که بین نمرات درون‌گروهی پیش‌آزمون و پس ­آزمون (اثر مداخله) و پیش ­آزمون و پیگیری (اثر زمان) در متغیر تاب‌آوری تحصیلی و مؤلفه‌های آن تفاوت وجود دارد (05/0P)، بین میانگین نمرات پس ­آزمون و پیگیری (ثبات مداخله) در متغیر تاب  ­آوری تحصیلی و مؤلفه­ های آن تفاوت معناداری وجود ندارد. به عبارت ثبات مداخله در طی زمان حفظ شده است.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‎های پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش سرمایه‌های روانشناختی مبتنی بر روانشناسی مثبت نگر بر افزایش تاب‌آوری تحصیلی مؤثر بوده و می‌توان از این روش درمانی برای افزایش تاب‌آوری تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1252 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/29 | پذیرش: 1403/8/1 | انتشار: 1403/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)