پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 144 - ( زمستان 1403(اسفند)، 1403 )                   جلد 23 شماره 144 صفحات 78-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hasani chenar Z, vakili H, sarshar M. (2025). Presenting a model for happiness based on Martin Seligman's point of view. Journal of Psychological Science. 23(144), 63-78. doi:10.61186/jps.23.144.4
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2568-fa.html
حسنی چنار زهرا، وکیلی هادی، سرشار مژگان. ارائه الگویی برای شادکامی با محوریت دیدگاه مارتین سلیگمن مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (144) :78-63 10.61186/jps.23.144.4

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2568-fa.html


2. دانشیار، پژوهشکده فلسفه، پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. ، drhvakili@gmail.com
چکیده:   (931 مشاهده)
زمینه: روانشناسی مثبت ‌گرا با تکیه بر استعدادها و توانایی ‌ها، به ‌جای تمرکز بر بیماری ‌ها، جای خود را در ادبیات روانشناسی گشوده است و با پیشرفت روزافزون جوامع و گسترش مادی ‌گرایی، اهمیت بیشتری یافته است. شادکامی در نظریۀ مارتین سلیگمن، یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی مثبت ‌گرا است و به احساس خوشحالی و رضایت فرد اشاره می‌ کند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای شادکامی با محوریت دیدگاه مارتین سلیگمن انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، کیفی بود که با روش گراندد تئوری (نظریۀ زمینه‌ای) انجام شد. جامعۀ آماری در بخش بررسی نظریه سلیگمن، محتوای کتاب شکوفایی روانشناسی مثبت‌گرا: درک جدیدی از نظریه شادکامی و بهزیستی بود که تمام محتوای آن با دقت توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفت و در بخش خبرگان نیز، جامعه آماری شامل تمامی متخصصان روانشناسی مثبت‌گرا در شهر تهران در سال 1402 بود که با نمونه‌گیری گلوله برفی شناسایی شدند و با نظرخواهی از 10 نفر از این خبرگان، نظرات آنان در مورد موضوع مورد مطالعه، بررسی شد.
یافته ­ها: در پژوهش حاضر عوامل علی، زمینه ‌ای و مداخله‌ گر شادکامی شناسایی شدند. از طرفی راهبردهای تمرکز بر نقاط قوت، تمرین شکرگزاری، تمرین پذیرش رنج ‌ها، تعیین اهداف و برنامه ‌ریزی هفتگی یا ماهانه، برقراری و حفظ روابط مثبت و ارتباطات معنادار با دیگران، تمرین زندگی در حال و ارزش قائل شدن به لحظات حال و فعالیت‌های ورزشی و تحرک بدنی به عنوان راهکارهای شادکامی شناسایی شدند. در نهایت مشخص شد شادکامی پیامدهای مختلفی شامل بهبود روحیه، بهبود سلامت، بهبود روابط، افزایش خلاقیت، موفقیت در کار، حفظ تعادل روحی و افزایش انگیزه را به همراه دارد.
نتیجه‌ گیری: یافته‌ های پژوهش حاضر نشان داد که شادکامی اصیل مارتین سلیگمن با دیدگاه خبرگان حوزه روانشناسی مثبت‌ گرا همخوانی دارد؛ زیرا هر دو تأکید دارند که شادکامی، رضایت و آرامش درونی است که می‌ تواند از طریق ارتباط معنوی با خداوند و پیروی از اصول دینی و اخلاقی و نگرش مثبت به زندگی میسر ‌شود.

 
متن کامل [PDF 1103 kb]   (446 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/27 | پذیرش: 1403/7/30 | انتشار: 1403/12/1

فهرست منابع
1. پسندیده، عباس. (1397). الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت‌گرا. قم: مؤسسه فرهنگی دارالحدیث.
2. خداپناه، فاطمه و تمنایی‌فر، محمدرضا (1401). نقش میانجی‌گر شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی در رابطۀ شفقت به خود و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان. مجله علوم روانشناختی؛ ۲۱ (۱۱۸)، 2067-2090.
4. خلیلی، علی اصغر، صفانیا، علی‌محمد، زارعی، علی و معصومی، حسن. (1400). چارچوب ارزیابی عملکرد سازمان لیگ حرفه ای فوتبال ایران: با رویکرد گراندد تئوری. پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی؛ 11 (21)، 17-33.
6. سلیگمن، مارتین. (2011). شکوفایی روانشناسی مثبت‌گرا (درک جدیدی از نظریه شادکامی و بهزیستی)، ترجمه کامکار و هژبریان (1393). تهران: انتشارات روان.
7. عباس زاده، محمد؛ علیزاده اقدم، محمد باقر؛ کوهی، کمال و علیپور پروین (1392). انواع سرمایه‌ها و نقش آنها در تبیین شادکامی دانشجویان. مجله رفاه اجتماعی، ۱۳ (۵۱)، 215-244.
8. http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1376-en.html
9. فریدون‌ نژاد، مژگان. (1400). معرفی روانشناسی مثبت‌گرا و تأثیر آن بر سلامت و کیفیت زندگی. هشتمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت، بندرعباس.
10. https://civilica.com/doc/1433184
11. کار، آلن (2004). روانشناسی مثبت: علم شادمانی و نیرومندی‌های انسان. ترجمه شریفی و نجفی زند، تهران: انتشارات سخن.
12. کرمی، رضاعلی (1394). شادی و نشاط در سبک زندگی اسلامی. تهران: انتشارات قلمگاه.
13. کوچکی، عاشور محمد، شریعت‌نیا، کاظم، اسدی، اردشیر و میرانی ارسطو (1401). نقش میانجی‌گر نیازهای بنیادین روان‌شناختی در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و شادکامی دانشجویان، مجله علوم روانشناختی، ۲۱ (۱۱۸)،2091-2106.
15. Abbaszadeh M, Alizadeh M B, Kohey K, Alipoor P. (2014). Different Capitals The Missing Link In Explaining The Students Happiness. refahj. 13(51), 215-244. [Persian] http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1376-en.html
16. Argyle, M. (2013). The psychology of happiness. Routledge. [DOI:10.4324/9781315812212]
17. Fereydon Nejad, M (2022). Introducing positive psychology and its impact on health and quality of life. 8th National Conference on New Positive Psychology, Bandar Abbas. [Persian] https://civilica.com/doc/1433184
18. Ferney, M, A. (2024). Psychology, health and happiness: a monographic overview. Journal of Psychology & Clinical Psychiatry, 15(3):198-201. [DOI:10.15406/jpcpy.2024.15.00781]
19. Doi: 10.15406/jpcpy.2024.15.00781 [DOI:10.15406/jpcpy.2024.15.00781]
20. Fiza, Aulia, P. (2024). Memahami Kesedihan dengan Konsep Kebahagiaan Martin Seligman.
21. Doi: 10.31219/osf.io/2nmbp [DOI:10.31219/osf.io/2nmbp]
22. Headey, B., Schupp, J., Tucci, I., & Wagner, G. G. (2010). Authentic happiness theory supported by impact of religion on life satisfaction: A longitudinal analysis with data for Germany. The Journal of Positive Psychology, 5(1), 73-82. [DOI:10.1080/17439760903435232]
23. Khalili, A. A., Safania, A. M., Zarei, A., & Masoumi, H. (2021). The Performance evaluation framework for Iranian professional football league organization: with Grounded Theory Approach. Contemporary Studies On Sport Management, 11(21), 17-33. [Persian] [DOI:10.22084/smms.2019.19897.2435]
24. Khodapanah F, Tamnaei far M R. (2022). The mediating role of happiness and academic self-efficacy in the relationship between self-compassion and academic well-being in student. Journal of Psychological Science. 21(118), 2067-2090. [Persian] [DOI:10.52547/JPS.21.118.2067]
25. Koucheki A M, Shariatnia K, Asadi A, Mirani A. (2022). The mediating role of psychological basic needs in the relationship between personality traits and students' happiness. Journal of Psychological Science, 21(118), 2091-2106. [Persian] [DOI:10.52547/JPS.21.118.2091]
26. Lee, J. (2001). A grounded theory: integration and internalization in ERP adoption and use. The University of Nebraska-Lincoln.
27. Mageed., A, Mohamed., R. (2020). The Pursuit of Happiness in Eat Pray Love by (2006) by Elizabeth Gilbert in Relevance to Martin Seligman's Theory of Authentic Happiness Rania. Faculty Of Arts Journa, 31(120):2605-2630. https://doi.org/10.21608/sjam.2020.126026 [DOI:10.21608/SJAM.2020.126026]
28. Matlabi, Q, Asadi, D. (2021). Components of happiness in the environment from the perspective of positive psychology, National Conference on Architecture, Civil Engineering, Urban Planning and Horizons of Islamic Art in the Declaration of the Second Step of the Revolution, Tabriz[Persian]
29. Minkov, M., Welzel, C., & Schachner, M. (2020). Cultural evolution shifts the source of happiness from religion to subjective freedom. Journal of Happiness Studies, 21, 2873-2888. [DOI:10.1007/s10902-019-00203-w]
30. Pagani, A. F., Parise, M., Donato, S., Gable, S. L., & Schoebi, D. (2020). If you shared my happiness, you are part of me: Capitalization and the experience of couple identity. Personality and Social Psychology Bulletin, 46(2), 258-269. [DOI:10.1177/0146167219854449] [PMID]
31. Pasandideh, A (2018), The Islamic model of happiness with a positive psychology approach, Qom: Dar al-Hadith Cultural Institute. [Persian] https://www.sid.ir/paper/1049224/fa
32. Peterson, C. (2013). The strengths revolution: A positive psychology perspective. Reclaiming children and youth, 21(4), 7.
33. Rozin, P. (2022). Martin EP Seligman: Realizing human potential. The Journal of Positive Psychology, 17(2), 166-170. [DOI:10.1080/17439760.2021.2016913]
34. Seligman, M. E. (2002). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. Simon and Schuster.
35. Seligman, M. E. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Translated by Kamkar and hozhabrian (2014). Tehran: Ravan Publications. [Persian]
36. Sharf, R. S. (2015). Theories of psychotherapy & counseling: Concepts and cases: Cengage Learning.
37. Shuting, L. (2024). Martin Seligman's Theory in the Perspective of Positive Psychology. International journal of social sciences and public administration, doi: 10.62051/ijsspa.v3n3.35 [DOI:10.62051/ijsspa.v3n3.35]
38. Strauss, A. L. (1987). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge university press. [DOI:10.1017/CBO9780511557842]
39. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques andProcedures for Developing Grounded Theory. Newbury Park, CA: Sage Publications.
40. Goetz, Stefan M. M., Glenn E. Weisfeld. (2024). 'Happiness', in Laith Al-Shawaf, and Todd K. Shackelford (eds), The Oxford Handbook of Evolution and the Emotions. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780197544754.013.22]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)