khonsari M, hatami M, hoseinzader taghvai M. (2019). The comparison of the effectiveness of group compassion and choice theory training on learned helplessness and self-efficacy in students.
Journal of Psychological Science.
18(73), 17-28.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-272-fa.html
خونساری میناسادات، تاجری بیوک، سرداری پور مهران، حاتمی محمد، حسین زاده تقوایی مرحان. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد پنداری دانشآموزان مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (73) :28-17
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-272-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج ، b.tajeri@yahoo.com
چکیده: (2872 مشاهده)
زمینه: تحقیقات زیادی اثربخشی آموزشهای شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد پنداری دانشآموزان را نشان داده اند. اما کدامیک از این آموزش ها می تواند اثربخش تر باشد؟ هدف: هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد پنداری دانشآموزان بود. روش: طرح این پژوهش شبهآزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر 15-18 ساله شهر کرج تشکیل دادند که از میان آنها تعداد 45 دختر بهصورت نمونه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. معیارهای ورود شامل سن و مشغول به تحصیل بودن در مقطع متوسطه و معیارهای خروج شامل داشتن بیماری جسمی خاص یا مصرف داروهای روانپزشکی ضمن اجرای پژوهش بود. هریک از گروههای آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای یکی از ساختارهای آموزش گروهی شفقت (گیلبرت، 2010) و تئوری انتخاب (گلاسر، 2009) را دریافت کردند و گروه گواه در این مدت هیچ گونه مداخلهای دریافت نکرد. آزمودنیها با استفاده از مقیاس درماندگی آموخته شده کوینلس و نلسون(1988) و نیز مقیاس خودکارآمدپنداری شرر(1982) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ارزیابی شدند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس، تفاوت معناداری را بین گروههای آزمایش با یکدیگر و نیز با گروه گواه نشان داد. این تفاوت ها در احساس درماندگی آموخته شده (0/001>p) و خودکارآمد پنداری (0/01>p) معنیدار بودند. همچنین، اثربخشی آموزش تئوری انتخاب در مقایسه با آموزش شفقت بیشتر بود. نتیجه گیری: هر دو نوع آموزش گروهی توانستند بر کاهش احساس درماندگی آموخته شده و افزایش خودکارآمدپنداری دانشآموزان مؤثر باشند ولی آموزش تئوری انتخاب مؤثرتر از آموزش شفقت بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/5/6 | پذیرش: 1398/6/5 | انتشار: 1398/6/5
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |