پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 74 - ( 2-1398 )                   جلد 18 شماره 74 صفحات 246-235 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yazdani F. (2019). The effectiveness of play therapy on decreasing anxiety of elementary school students. Journal of Psychological Science. 18(74), 235-246.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-289-fa.html
یزدانی فریدون. اثربخشی بازی‌درمان‌گری بر کاهش اضطراب دانش‌آموزان مدارس ابتدایی مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (74) :246-235

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-289-fa.html


دانشگاه پیام نور ، f.yazdani2012@gmail.com
چکیده:   (2588 مشاهده)
زمینه: شواهد نشان داده که بازی درمانگری بر کاهش اختلال رفتاری مؤثر بوده است، اما آیا می­ تواند بر بهبود اختلال اضطراب دانش­ آموزان مؤثر باشد؟ هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی بازی‌درمان‌گری بر کاهش اضطراب در دانش‌آموزان دختر مدارس ابتدایی بود. روش:  این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طراحی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری آن شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم ابتدایی مدرسۀ سمای شهر ملایر ) 68 دانش ­آموز) بود. از بین آنها، نمونه ­ای به تعداد 30 دانش‌آموز که دارای بالاترین نمره اضطراب روی مقیاس سنجش اضطراب کودکان کینگری و همکاران (2009) بودند، انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه مداخلۀ بازی‌درمان‌گری (محمد اسماعیل، 1389)  را دریافت کرد و بر روی گروه گواه هیچ مداخله‌ای انجام نشد. نمرۀ آزمون غربال‌گری اضطراب دانش‌آموزان به عنوان پیش‌آزمون در نظر گرفته شد و  و پس از مداخله نیز مجدداً آزمون اضطراب کودکان بر روی هر دو گروه اجرا شد و نمره آن به عنوان پس آزمون در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و تیِ‌ گروه‌های مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بازی‌درمان‌گری بر کاهش اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی، و اجتناب از آسیب در کودکان تأثیر مثبت و معناداری داشت (0/05>p)، اما بر کاهش نشانه‌های جسمانی در کودکان تأثیر معناداری نداشته است (0/05<p). نتیجه‌گیری: بازی‌درمان‌گری می‌تواند در درمان اختلال اضطراب دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی اثربخشی داشته باشد.
متن کامل [PDF 517 kb]   (1732 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/9 | انتشار: 1398/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)