Sheykholeslami A, Mohammadi N. (2019). The effectiveness of moral intelligence skills training on adjustment (emotional, educational, social) in bully students.
Journal of Psychological Science.
18(77), 519-527.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-318-fa.html
دانشگاه محقق اردبیلی ، a_sheikholslamy@yahoo.com
چکیده: (2519 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان داده است که آموزش مهارت های هوش اخلاقی اثرات مؤثری بر سازش یافتگی های عاطفی، آموزشی و اجتماعی دارد، اما آیا این آموزش ها می تواند بر دانش آموزان زورگو نیز مؤثر باشد؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی اثربخشی آموزش مهارتهای هوش اخلاقی بر سازشیافتگی (عاطفی، آموزشی، اجتماعی) دانشآموزان زورگو انجام گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان در حال تحصیل دورهی متوسطه دوّم شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 40 دانشآموز انتخاب شده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 11 جلسه آموزش مهارتهای هوش اخلاقی بوربا (2005) را دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی سازشیافتگی سینها و سینگ (1993) و پرسشنامهی تجدید نظر شده زورگو / قربانی اولویوس(1998) استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافتهها نشان داد که دانشآموزان زورگو گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان زورگو گروه گواه در پسآزمون بهطور معناداری سازشیافتگی (عاطفی، آموزشی، اجتماعی) بیشتری داشتند (0/01>p). نتیجهگیری: بنابراین، میتوان از آموزش مهارتهای هوش اخلاقی برای افزایش سازشیافتگی (عاطفی، آموزشی، اجتماعی) دانشآموزان زورگو استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/5/19 | انتشار: 1398/5/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |