پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 77 - ( 5-1398 )                   جلد 18 شماره 77 صفحات 527-519 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheykholeslami A, Mohammadi N. (2019). The effectiveness of moral intelligence skills training on adjustment (emotional, educational, social) in bully students. Journal of Psychological Science. 18(77), 519-527.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-318-fa.html
شیخ الاسلامی علی، محمدی نسیم. اثربخشی آموزش مهارت‌های هوش اخلاقی بر سازش‌یافتگی (عاطفی، آموزشی، اجتماعی) دانش‌آموزان زورگو مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (77) :527-519

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-318-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی ، a_sheikholslamy@yahoo.com
چکیده:   (2519 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان داده است که آموزش مهارت­ های هوش اخلاقی اثرات مؤثری بر سازش یافتگی­ های عاطفی، آموزشی و اجتماعی دارد، اما آیا این آموزش ها می­ تواند بر دانش­ آموزان زورگو نیز مؤثر باشد؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی اثربخشی آموزش مهارت‌های هوش اخلاقی بر سازش‌یافتگی (عاطفی، آموزشی، اجتماعی) دانش‌آموزان زورگو انجام گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه‌ی‌ آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان در حال تحصیل دوره‌ی متوسطه دوّم شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل ‌می‌دادند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، 40 دانش‌آموز انتخاب شده و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، 11 جلسه آموزش مهارت‌های هوش اخلاقی بوربا (2005) را دریافت نمودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی سازش‌یافتگی سینها و سینگ (1993) و پرسشنامه‌ی تجدید نظر شده زورگو / قربانی اولویوس(1998) استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که دانش‌آموزان زورگو گروه آزمایش نسبت به دانش‌آموزان زورگو گروه گواه در پس‌آزمون به‌طور معناداری سازش‌یافتگی (عاطفی، آموزشی، اجتماعی) بیشتری داشتند (0/01>p). نتیجه‌گیری: بنابراین، می‌توان از آموزش مهارت‌های هوش اخلاقی برای افزایش سازش‌یافتگی (عاطفی، آموزشی، اجتماعی) دانش‌آموزان زورگو استفاده کرد.
متن کامل [PDF 612 kb]   (2234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/19 | انتشار: 1398/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)