پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 77 - ( 5-1398 )                   جلد 18 شماره 77 صفحات 546-539 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirsamiee M, Atashpour H, Aghaei A. (2019). The effectiveness of achievement emotion regulation training on negative emotions and psychological well - being of female middle school students in Tehran. Journal of Psychological Science. 18(77), 539-546.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-332-fa.html
میرسمیعی مرضیه، آتش پور حمید، آقایی اصغر. اثربخشی آموزش نظم جویی هیجان پیشرفت بر هیجان های منفی و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان دختر دورۀ اول متوسطه شهر تهران مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (77) :546-539

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-332-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) ، hamidatashpour@gmail.com
چکیده:   (2312 مشاهده)
 زمینه: نقش تأثیرگذار و مهم هیجان ­ها در زندگی تحصیلی دانش­ آموزان، توجه روانشناسان تربیتی به هیجانات را به خود جلب کرده است. بنابراین، آیا آموزش نظم ­جویی هیجان پیشرفت می‌تواند بر هیجان‌های منفی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان اثربخش باشد؟ هدف: این پژوهش به منظور مطالعه اثربخشی آموزش نظم ­جویی هیجان‌های پیشرفت بر هیجان‌های منفی و بهزیستی روانشناختی دانش­ آموزان انجام شد. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی «با طراحی یش ­آزمون، پس ­آزمون، پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمام دانش ­آموزان دختر دورۀ اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود.  از روش نمونه ­گیری خوشه‌ای تصادفی استفاده شد. شرکت کنندگان آزمون هیجان پیشرفت (پکران، گوئتز و پری، 2005) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف، 2002) را تکمیل کردند. سپس تعداد 50 نفر دانش­آموز با هیجان‌های منفی بالا (356= n) گزینش و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. بسته آموزشی محقق ساخته (1396) به مدت 6 هفته (2 جلسه در هفته، هر جلسه 90-60 دقیقه) برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد  داده ها با استفاده از  آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش نظم­ جویی هیجان‌های پیشرفت باعث کاهش هیجان‌های منفی و افزایش بهزیستی روانشناختی گروه  آزمایش در پس آزمون بود (001/0=p). این نتایج در دوره پیگیری نیز تداوم یافت. نتیجه ­گیری: آموزش نظم­ جویی هیجان‌های پیشرفت در کاهش هیجان‌های منفی و ارتقاء بهزیستی روانشناختی در دانش ­آموزان مؤثر بود.
 
متن کامل [PDF 704 kb]   (1325 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/27 | انتشار: 1398/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)