پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 81 - ( 9-1398 )                   جلد 18 شماره 81 صفحات 1028-1019 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

lesani A, shahbazi M. (2019). The effect of verbal feedback on psychological self - control basketball shot pattern in female students. Journal of Psychological Science. 18(81), 1019-1028.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-358-fa.html
لسانی آزاده، شهبازی مهدی. تأثیر بازخورد کلامی خود مهارگری روانشناختی بر الگوی شوت بسکتبال دانش آموزان دختر مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (81) :1028-1019

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-358-fa.html


دانشگاه تهران ، shahbazimehdi@ut.ac.ir
چکیده:   (2079 مشاهده)
زمینه: ارائه بازخورد با شیوه‌های خود مهارگری به دلیل اثرات انگیزشی و پردازش عمیق‌تر اطّلاعات مربوطه در اجرا و یادگیری مهارت‌های حرکتَی بهبود ایجاد کرده است. علی‌رغم پژوهش­ های گسترده درزمینه بازخورد خود مهارگری آیا می­ توان بیان کرد که این نوع بازخورد به ­صورت کلامی هم نیز، می ­تواند بر روی الگوی حرکتی تأثیر بگذارد؟ هدف: این پژوهش باهدف بررسی تأثیر بازخورد خود مهارگری اجرای شوت بسکتبال بر الگوی حرکت دانش ­آموزان دختر است. روش: این پژوهش از نوع نیمه ­تجربی بوده و طرح آن به‌صورت پیش­ آزمون - پس­ آزمون با گروه گواه است. شرکت‌کنندگان 20 دانش ­آموز دختر که به­  طور خوشه ­ای تصادفی انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه بازخورد خود مهارگری و گواه تقسیم شدند. پژوهش در 5 جلسه شامل یک جلسه پیش‌آزمون قبل از شروع تمرین، 3 جلسه تمرین و یک جلسه پس‌آزمون انجام شد. از الگوی پرتاب آزمونی‌ها فیلم گرفته شد، سپس فیلم‌ها توسط سه مربی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ­ها: مطابق نتایج آزمون تی مستقل در آزمون‏های اکتساب (0/025=P) و یادداری تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (0/035=P). هر دو گروه از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون پیشرفت معنی‌داری داشتن و با توجه به داده ­ها گروه خود مهارگر در پس‌آزمون تفاوت معناداری با گروه گواه داشته است. نتیجه­  گیری: این بدان معنی است استفاده از بازخورد خود مهارگری با ایجاد انگیزه های درونی، تقویت حس‌های خودکارآمدی، استقلال شخصیت، کم شدن اضطراب و تنیدگی باعث ایجاد شرایط بهینه برای تمرین شده و شرایط کسب الگوی بهتر از حرکت را در تمرین علاوه بر دقت حرکت را برای دانش­  آموز ایجاد کرده است.
 
متن کامل [PDF 741 kb]   (1412 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/6/12 | پذیرش: 1398/9/21 | انتشار: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)