پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 78 - ( 6-1398 )                   جلد 18 شماره 78 صفحات 682-675 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shojaee D, nemattavousi M. (2019). The mediating role of goal self - concordance and cognitive emotion regulation in relationship between core self evaluation and life satisfaction. Journal of Psychological Science. 18(78), 675-682.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-415-fa.html
شجاعی دنا، نعمت طاوسی محترم. نقش میانجی‌گر هماهنگی خود با هدف و نظم‌جویی شناختی هیجان در رابطه بین هسته ارزشیابی خود با رضایت از زندگی مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (78) :682-675

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-415-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، nemattavousi@yahoo.com
چکیده:   (2207 مشاهده)
زمینه: پژوهش‌های متعددی به رابطه هسته ارزشیابی خود با رضایت از زندگی اشاره کرده‌اند، اما مسئله این پژوهش این است که آیا هماهنگی خود با هدف و نظم‌جویی شناختی هیجان می‌تواند بر رابطه هسته ارزشیابی خود با رضایت از زندگی دانشجویان تأثیر بگذارد؟ هدف: هدف این پژوهش تعیین اثر میانجی‌گر هماهنگی خود با هدف و نظم‌جویی شناختی هیجان در رابطه بین هسته ارزشیابی خود با رضایت از زندگی بود. روش: بر مبنای یک طرح همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری، 280 (118 مرد، 162 زن) دانشجو به روش نمونه‌برداری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند و به مقیاس هسته ارزشیابی خود (جاج و دیگران، 2003)، مقیاس رضایت از زندگی (داینر و دیگران، 1985)، مقیاس هماهنگی خود با هدف (الیوت و شلدون، 1998)، و پرسشنامه نظم‌جویی شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج نشان داد همبستگی بین هسته ارزشیابی خود، هماهنگی خود با هدف، نظم‌جویی شناختی هیجان و رضایت از زندگی مثبت و معنادار است (0/01>P). همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که در ارتباط بین هسته ارزشیابی خود با رضایت از زندگی، هماهنگی خود با هدف و نظم‌جویی شناختی هیجان نقش میانجی‌گر ایفا می‌کنند (0/01>P). نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت هسته ارزشیابی خود از طریق اثرگذاری بر هماهنگی خود با هدف و نظم‌جویی شناختی هیجان نقش مهمی در افزایش رضایت از زندگی دانشجویان دارد.
متن کامل [PDF 602 kb]   (1523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/5 | پذیرش: 1398/7/18 | انتشار: 1398/7/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)