پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 82 - ( 10-1398 )                   جلد 18 شماره 82 صفحات 1130-1121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehestani Ardakani M, Sheikh M. (2019). Comparison of individual and collaborative training on the swimming skills learning in children with asperger autism and high performance: the role of mediation of mirror neurons in basic, observation and execution conditions. Journal of Psychological Science. 18(82), 1121-1130.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-421-fa.html
دهستانی اردکانی مجتبی، شیخ محمود. مقایسه تمرینات انفرادی و مشارکتی بر یادگیری مهارت شنا در کودکان اوتیسم آسپرگر و با عملکرد بالا: نقش میانجی گر نورون های آئینه ای در شرایط پایه، مشاهده و اجرا مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (82) :1130-1121

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-421-fa.html


استادیار، گروه علوم ورزشی، دانشگاه اردکان، ایران ، m.dehestani@ardakan.ac.ir
چکیده:   (2464 مشاهده)
زمینه: بهبود نورو­ن­ های آئینه ­ای به عنوان نقشی میانجی ­گر می­تواند سبب بهبود یادگیری مهارت ­های حرکتی گردد که تمرینات مشارکتی به منظور دستیابی به این هدف بکار گرفته می ­شوند. اما مسئله اصلی این است آیا می­ توان تمرینات مشارکتی را برای ارتقاء عملکرد نورون­ های آئینه ­ای و بهبود مهارت شنا در کودکان طیف اوتیسم پیشنهاد داد؟ هدف: مقایسه اثر مقایسه تمرینات انفرادی و مشارکتی بر یادگیری مهارت شنا در کودکان اوتیسم آسپرگر و با عملکرد بالا بود. روش: پژوهش از نوع شبه ­آزمایشی یا طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون باگروه گواه بود، جامعۀ آماری این پژوهش پسران 7 تا 14 سالۀ آسپرگر و اوتیسم با عملکرد بالا بودند، از این جامعه 24 نفر به صورت در دسترس و هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار عبارتند از، مقیاس سنجش شدت اوتیسم گارس (1994) و الکتروانسفالوگرافی. دو گروه تمرین انفرادی و مشارکتی طی مدت 8 هفته (دو جلسه در هفته) به آموزش مهارت شنا پرداختند و در نهایت متغییر پیش ­آزمون به­ عنوان متغییر کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با روش آنالیز کوواریانس تحلیل شد. یافته ­ ها: نتایج نشان داد که هر دو گروه در پس­ آزمون عملکرد نورون ­های آئینه ­ای بهبود داشتند ولی گروه تمرینات به شیوه مشارکتی پس از مداخله به طور معناداری در ارتقاء عملکرد نورون­های آئینه ­ای بهبود داشت و تفاوت بین دو گروه به طور معنی ­داری به نفع گروه تمرین دوتایی بود. همچنین یادگیری شنا در گروه تمرین دوتایی بهبود معناداری داشت و تفاوت بین دو گروه در بهبود مهارت شنا به طور معناداری به نفع گروه دوتایی بود. سطح معنا­ داری برای تمامی متغیر ­ها 05/0> P در نظر گرفته شد. نتیجه ­گیری: می‌توان به منظور بهبود علائم حرکتی در کودکان طیف اوتیسم بر بالابردن توانایی­ ها و قابلیت­ های عملکردی نورون­ های آئینه ­ای از طریق تمرینات به شیوه مشارکتی تمرکز صورت گیرد.
متن کامل [PDF 417 kb]   (1394 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/9 | انتشار: 1398/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)