Barati Z, Farzad V, Salehsedghpoor B, tajjali P. (2019). The prediction of academic self - efficacy based on self - concept and academic values considering the mediating role of achievement goals.
Journal of Psychological Science.
18(77), 559-567.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-443-fa.html
براتی زهرا، فرزاد ولی الله، صالح صدقپور بهرام، تجلی پریسا. پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی براساس خودپنداره و ارزشهای تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی اهداف پیشرفت مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (77) :567-559
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-443-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی ، Vfarzad@yahoo.com
چکیده: (3118 مشاهده)
زمینه: در مطالعات پبشین تعیین گردیده است که متغیر خودکارآمدی تحصیلی تحت تأثیر متغیرهای گوناگونی از جمله متغیر خودپنداره و ارزشهای تحصیلی می باشد، اما نکته قابل توجه در این مطالعات دلالت بر آن دارد که فرآیند این تأثیرگذاری به ویژه از طریق متغیر میانجی نشان داده نشده است. هدف: هدف از این پژوهش پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی براساس خودپنداره و ارزشهای تحصیلی، و از سوی دیگر تعیین نقش میانجی اهداف پیشرفت در این رابطه بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی مرکز در سال تحصیلی 1395-96 بودند. تعداد افراد نمونه 401 دانشجو بود که با روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (1988)، مقیاس خودپندارۀ لی یو و وانگ (2005)، پرسشنامه ارزشهای تحصیلی پینتریچ و همکاران (2011)، و پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1988) بودند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (0/94GFI=). همچنین اثر مستقیم و غیرمستقیم ارزش تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مورد تأیید قرارگرفت (0/01=p). اهداف پیشرفت به طور مستقیم بر خودکارآمدی تحصیلی اثر داشت (0/03=p). نتیجه گیری: اهداف پیشرفت از یک سو تحت تأثیر خودپنداره و ارزشهای تحصیلی قرار می گیرد و از سوی دیگر می تواند اثر مثبت بر خودکارآمدی تحصیلی داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/19 | پذیرش: 1398/7/19 | انتشار: 1398/7/19
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |