Gharayagh zandi H, honarmand P, Rahimzadeh M, abdollahzadeh S, amouzadeh F. The effect of psychological skill training on competitive anxiety and self confidence in athlete students. علوم روانشناختی. 2020; 18 (84) :2257-2264 URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-539-fa.html
غرایاق زندی حسن، هنرمند پیمان، رحیم زاده مهدی، عبداله زاده سلیمان، عموزاده فرشته. تأثیر آموزش توانشهای روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتمادبهخود در دانش آموزان ورزشکار. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1398; 18 (84) :2257-2264
زمینه: موضوع اضطراب، یکی از کشاکشهای اصلی مسائل روانشناختی است که از سوی ورزشکاران رقابتی مطرح شده و باعث ضعف در عملکرد میگردد. آموزش توانشهای روانشناختی می تواند یکی از مداخلات مؤثر در زمینه اضطراب باشد. اما مسئله اصلی این است آیا آموزش توانشهای روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتماد به خود در دانش آموزان ورزشکار تأثیر دارد؟ هدف: هدف از پژوهش حاضر،بررسی تأثیر آموزش مهارت های روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتمادبهخوددر دانش آموزان ورزشکار بود. روش: تحقیق از نوع نیمه تجربی بود. بدین منظور از بین دانش آموزان پسر بسکتبالیست شهرستان بوکان، تعداد 48 دانش آموز با میانگین سنی 14.9 انتخابشده و به شکل تصادفی به چهار گروه 12 نفری آموزش تصویرسازی ذهنی، آموزش خود گفتاری و ترکیبی (خود گفتاری و تصویرسازی ذهنی) و گواه تقسیم شدند.ابزار پژوهش عبارتند از: تمرین توانشهای روانشناختیبرتون و ردیک (2010) و سیاهه اضطراب حالتی رقابتی-2فرناندس و همکاران (2013). برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافته ها:نتایج نشان داد که آموزش توانش های روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتمادبهخود دانش آموزان تأثیر داشت، همچنین بین گروه ها از لحاظ تأثیرپذیری تفاوت معناداری وجود داشت (0/001P<). نتیجه گیری: می توان برای کاهش اضطراب شناختی و جسمانی و افزایش اعتماد به خود در دانشآموزان ورزشکار از آموزش تصویرسازی ذهنی و خود گفتاری بهره برد.