Jahani J, Mirshojaeian Hosseini S A, Marzooghi R, Shafiei Sarvestani M. (2020). Developing and validating the professional competency model of faculty members at farhangian university.
Journal of Psychological Science.
19(93), 1069-1082.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-777-fa.html
دانشجو دکتری مطالعات برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز و عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ، abbasmirshojaeyan@gmail.com
چکیده: (2233 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی پیرامون بررسی شایستگیهای حرفهای اعضای هیات علمی دانشگاهها انجام شده است. اما پژوهشی که به شایستگیهای حرفهای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان که منجر به طراحی الگوی شایستگیها پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: هدف این پژوهش، توسعه و اعتبارسنجی الگوی شایستگیهای حرفهای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تبیینی بود.روش: پژوهش از نوع، ترکیبیِ همزمان بود. جامعه آماری شامل 700 نفر از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استانهای (تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس) در سال 1397 بود که 200 نفر از این اساتید به صورت خوشهای هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر عبارت بود از: پرسشنامه شایستگی های حرفه ای محقق ساخته 1397. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون فریدمن، تحلیل عامل اکتشافی و ضریب همبستگی انجام شد. یافته ها: الگوی بدست آمده از دو عامل اصلی؛ شامل فردی و سازمانی شکل گرفته است. عامل فردی خود دارای زیرمؤلفههایی اعم از شخصی و مهارتی است و نیز عامل سازمانی دارای زیرمؤلفههای عضویت، تعامل سازمانی، پذیرش مسئولیت حرفهای و بهرهمندی از امکانات سازمان میباشد. نتیجه گیری: در صورت تحقق شایستگیهای حرفهای اعضای هیات علمی، در عملکرد و کارآمدی دانشگاه فرهنگیان نقش قابل انتظاری خواهد داشت و تأثیرات مثبتی را برای دانشجو معلمان خواهد گذاشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/2/16 | پذیرش: 1399/3/11 | انتشار: 1399/9/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |