پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 93 - ( پاییز 1399(آذر) 1399 )                   جلد 19 شماره 93 صفحات 1124-1115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahmoudpour A, Darba M, Khanjani Veshki S, Pasha S. (2020). Predicting student’s academic competence based on parenting styles, perceived self-efficacy and emotion regulation. Journal of Psychological Science. 19(93), 1115-1124.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-788-fa.html
محمودپور عبدالباسط، دربا محمد، خانجانی وشکی سحر، پاشا شیما. پیش‌بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک‌های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک ‌شده و تنظیم هیجان دانش‌آموزان مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (93) :1124-1115

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-788-fa.html


دانشگاه اراک ، s-khanjani@araku.ac.ir
چکیده:   (3366 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی به بررسی شایستگی تحصیلی، سبک­ های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان پرداخته­ اند. اما پژوهشی که به پیش‌بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک‌های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک‌شده و تنظیم هیجان دانش‌آموزان پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک‌های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک‌شده و تنظیم هیجان دانش‌آموزان انجام شد. روش: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بود. 320 دانش‌آموز به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای­  به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999)، پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری بامریند (1972)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) بود. تحلیل داده ­ها با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون همزمان انجام شد. یافته‌ها: بین سبک فرزندپروری مقتدرانه، خودکارآمدی ادراک‌شده و بازارزیابی هیجانات با شایستگی تحصیلی رابطه مثبت معنی­ دار وجود دارد (0/05 p<). همچنین بین سبک فرزندپروری مستبدانه با شایستگی تحصیلی رابطه منفی معنی­ دار وجود داشت (0/05p<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای سبک فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک‌شده و تنظیم هیجان توان پیشبینی 60 درصد از شایستگی تحصیلی را دارند. نتیجه ­گیری: سبک‌های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک‌شده و تنظیم هیجان قادر به پیش‌بینی شایستگی تحصیلی در بین دانش‌آموزان بودند
متن کامل [PDF 737 kb]   (2207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/2 | پذیرش: 1399/3/26 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)