mahmoudpour A, Darba M, Khanjani Veshki S, Pasha S. (2020). Predicting student’s academic competence based on parenting styles, perceived self-efficacy and emotion regulation.
Journal of Psychological Science.
19(93), 1115-1124.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-788-fa.html
محمودپور عبدالباسط، دربا محمد، خانجانی وشکی سحر، پاشا شیما. پیشبینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبکهای فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان دانشآموزان مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (93) :1124-1115
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-788-fa.html
دانشگاه اراک ، s-khanjani@araku.ac.ir
چکیده: (3366 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی به بررسی شایستگی تحصیلی، سبک های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان پرداخته اند. اما پژوهشی که به پیشبینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبکهای فرزندپروری، خودکارآمدی ادراکشده و تنظیم هیجان دانشآموزان پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبکهای فرزندپروری، خودکارآمدی ادراکشده و تنظیم هیجان دانشآموزان انجام شد. روش: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بود. 320 دانشآموز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999)، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1972)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) بود. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون همزمان انجام شد. یافتهها: بین سبک فرزندپروری مقتدرانه، خودکارآمدی ادراکشده و بازارزیابی هیجانات با شایستگی تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (0/05 p<). همچنین بین سبک فرزندپروری مستبدانه با شایستگی تحصیلی رابطه منفی معنی دار وجود داشت (0/05p<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای سبک فرزندپروری، خودکارآمدی ادراکشده و تنظیم هیجان توان پیشبینی 60 درصد از شایستگی تحصیلی را دارند. نتیجه گیری: سبکهای فرزندپروری، خودکارآمدی ادراکشده و تنظیم هیجان قادر به پیشبینی شایستگی تحصیلی در بین دانشآموزان بودند
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/2 | پذیرش: 1399/3/26 | انتشار: 1399/9/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |