mahdavi najmabadi Z, kadivar P, arjmandnia A A, poushaneh K. (2021). The mediating role of working memory and mathematical anxiety in predicting spatial visual processing based on mathematical self-efficacy and creativity.
Journal of Psychological Science.
20(98), 269-282.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-802-fa.html
مهدوی نجم آبادی زهرا، کدیور پروین، ارجمندنیا علی اکبر، پوشنه کامبیز. نقش واسطهای حافظه فعال و اضطراب ریاضی در پیشبینی پردازش دیداری فضایی بر اساس خودکارآمدی ریاضی و خلاقیت مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (98) :282-269
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-802-fa.html
استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، Kadivar220@yahoo.co
چکیده: (1521 مشاهده)
زمینه: مطالعه عوامل مرتبط با پردازش دیداری فضایی چارچوب مناسبی برای بررسی رابطه و تعامل هیجانات و شناخت، که وجه بارز تحقیقات علوم شناختی است قلمداد می گردد. هدف این پژوهش نقش واسطهای حافظه فعال و اضطراب ریاضی در پیشبینی پردازش دیداری فضایی بر اساس خودکارآمدی ریاضی و خلاقیت دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی بود. روش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 و نمونه آماری شامل 477 دانش آموز دختر پایه پنجم بود که بر اساس تعداد متغیر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامههای خلاقیت غیرکلامی تورنس فرم الف (1972)، مقیاس اضطراب ریاضی پلاک و پلاکر (1982)، آزمون حافظه فعال برای کودکان (2006) خودکارآمدی ریاضی لیو، کویرالا و می (2009) و تست پردازش دیداری فضایی بینه (2003) را تکمیل کردند. بهمنظور تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج بهدستآمده در این مدل، 0/86 واریانس متغیر پردازش دیداری – فضایی تبیین گشت. متغیر خودکارآمدی ریاضی تنها به صورت غیرمستقیم با میانجیگری متغیرهای حافظه فعال بر پردازش دیداری فضایی و با میانجیگری اضطراب ریاضی با پردازش دیداری فضایی رابطه مثبت نشان داد. همچنین متغیر حافظه فعال نیز بهصورت مستقیم با خلاقیت رابطه مثبت نمایش داد. خلاقیت تنها از طریق متغیر حافظه فعال بر پردازش دیداری تأثیرگذار است. خودکارآمدی ریاضی و خلاقیت با پردازش دیداری فضایی با میانجی گری حافظه فعال دانش آموزان دختر رابطه مثبت دارد (0/154p <). خودکارآمدی ریاضی و خلاقیت با پردازش دیداری فضایی با میانجی گری اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر رابطه ندارد (0/001 p>). نتیجه گیری: بر اساس خودکارآمدی ریاضی، میتوان متغیر پردازش دیداری فضایی را تبیین نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/12 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/1/2
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |